Verrekte Mongol-shirt toch uit schappen

AMSTERDAM – Het ‘Verrekte Mongol’-shirt dat Coolcat maakte naar aanleiding van internet- en televisiehit New Kids, is alsnog uit de schappen genomen. Eerder liet de directeur van de winkelketen nog weten dat niet nodig te vinden.

Ondanks dat de spellingswijze verschilt (mongol versus mongool) vonden veel ouders met een Down-kindje de T-shirts aanstootgevend. Directeur van Coolcat, Ronald Kahn, gaf destijds aan de gevoelswaarde van beide woorden weliswaar hetzelfde te vinden, maar toch niet van plan te zijn actie te ondernemen.

“We willen mensen niet kwetsen, daarvoor maken we onze excuses. We willen echter ook een afspiegeling zijn van de samenleving en met humor naar dingen kijken”, stelde hij. “Zoals in dit geval met de New Kids. Het blijkt dat onze doelgroep, jongen mensen, dat zeer weet te waarderen. De T-shirts zijn niet aan te slepen."

Winkels

Omroep Brabant meldt woensdag echter dat het bedrijf nu toch besloten heeft de shirts uit de winkels te halen. Waarom dat nu alsnog gebeurt is niet duidelijk. Het zuidelijke medium meldt alleen dat  'Coolcat dacht met de verkoop een gat in de markt gevonden te hebben, maar is geschrokken van alle reacties'.
 

Tip de redactie