Lingeriecampagne geteisterd door vandalen

AMSTERDAM – De campagnefoto van lingeriemerk Sapph, waarop een model in een zwart ondergoedsetje te zien is, blijkt grote aantrekkingskracht uit te oefenen op vandalen. De affiche is zo vaak vernield dat de voorraad nieuwe posters uitgeput is geraakt.

Is een poster beschadigd, dan dient deze binnen een dag vervangen te worden. Door de vele vernielingen waren er echter onvoldoende posters beschikbaar en bleven de kapotte exemplaren tot donderdag, de laatste dag van de campagne, op verschillende plekken zichtbaar.

Dat vertelt Sapph-baas Rob Heilbron aan het AD. Met name in de gemeenten Alphen aan den Rijn, Almelo, Gouda en Sliedrecht zouden de postervandalen bijzonder actief geweest zijn.

"Er zijn er inderdaad meer beklad of vernield dan anders, waardoor we vaker exemplaren moesten vervangen,'' bevestigt ook Guido Lambriks, van de betrokken reclame-exploitant CBS Outdoor.

Reden

De reden voor de aanhoudende vernielingen is nog niet helemaal opgehelderd. "Meestal is dat uit religieus oogpunt. Maar mensen die aanstoot nemen aan de affiches, sturen ons dan ook brieven. In dit geval ontvingen we die niet", aldus Heilbron.

Hij vermoedt dan ook dat het in dit geval ‘gewoon’ om vandalisme gaat, hoewel de lingeriebaas ook een verband ziet met de gemeenteraadsverkiezingen. "Een dag na het ophangen van de posters waren er verkiezingsleuzen opgeschreven. Ook zaten er stickers op geplakt", laat hij weten.

Commissie

Heilbron is overigens niet van plan zijn commerciële aanpak te wijzigen. In het driejarige bestaan van het merk heeft hij al geregeld een tochtje naar de Reclame Code Commissie afgelegd, maar naar eigen zeggen was de uitkomst altijd positief.

Heilbron: "Uiteindelijk hebben de dames op de affiches allemaal een bh en broekje aan. Het ziet er inderdaad sexy uit. Maar dat is ook de bedoeling.''

Tip de redactie