'Tiener winkelt minder door recessie'

AMSTERDAM - Tieners zijn door de recessie minder gaan winkelen, waardoor de omzet van op tiener georiënteerde bedrijven de afgelopen maanden aanzienlijk gedaald is.

Dat meldt The New York Times woensdag.

Uit interviews met verschillende jongeren en aan de omzet van verschillende op tieners gerichte producten is gebleken dat jongeren door de recessie minder uit geven dan voorheen.

Moeilijker

Dit zou deels te maken hebben met het feit dat bijbaantjes in deze tijd moeilijker te vinden zijn. Maar ook het gadeslaan van ouders, die een jaar lang de dubbeltjes hebben omgedraaid, heeft bijgedragen aan het besef. Ze snappen het nu, zo zegt de krant.

Morgan Popora, 16, was een van de ondervraagden. Zij vertelt: “Mijn zus en ik zijn in de loop van het jaar onze interesse in het krijgen van cadeaus en dat soort zaken een beetje verloren. We weten hoe het er met de economie voorstaat en vonden het dan bijvoorbeeld ook niet nodig om veel te vragen met kerst.”

Omzetdaling

De afgelopen maand hebben winkels die gespecialiseerd zijn in kleding en accessoires voor tieners hun omzet van al de sectoren uit de retail het snelst zien dalen.

De verkopen daalden met bijna 8 procent. Vooral de winkel Abercrombie & Fitch ondervond veel negatieve gevolgen van de crisis. Bedrijven die dezelfde producten echter met korting aanbieden, zoals outletstores voor merkkleding, zagen hun verkopen het afgelopen jaar juist toenemen.

Tip de redactie