Moeders willen aandacht én cadeautjes

AMSTERDAM – Wie denkt dat moeders op Moederdag genoegen nemen met een bezoekje, komt bedrogen uit. Maar liefst een op de drie is teleurgesteld wanneer ze niet ook een cadeautje krijgt.

Dat blijkt uit onderzoek van BP Nederland, waarover de Telegraaf bericht.

Helaas voor de moeders wordt er vaker niet dan wel aan een aardigheidje gedacht. Vooral mannen blijken hierin weinig attent: Een op de vier komt met lege handen.

Blij

Toch zouden de moeders beter blij kunnen zijn met het feit dat er überhaupt aan Moederdag gedacht wordt. Een op de tien vergeet de feestdag soms namelijk helemaal en meer dan de helft van de Nederlanders weet de exacte datum niet te noemen. 

Dat wil ook weer niet zeggen dat Nederlanders Moederdag onbelangrijk vinden. Maar liefst 65 procent vindt het wel belangrijk op deze dag extra aandacht aan hun moeder te besteden, 46 procent komt daadwerkelijk opdagen. 

Herinnerd

Hiervoor moet een kwart wel even aan de dag herinnerd worden op de werkvloer, ruim een vijfde krijgt op tijd een signaal van zijn of haar partner.

Hoewel moeders veel waarde hechten aan het feit dat zij op 10 mei in het zonnetje gezet worden, is het niet al goud wat er blinkt.

Een derde vindt de (schoon)moeder maar druk op deze dag en eigenlijk is Moederdag ook maar een commerciële aangelegenheid (78 procent). Verder leiden ‘verplichte gevoelens’ en ‘stijgende bloemenprijzen’ tot de nodige irritatie.

Tip de redactie