Nederlands modemerk verovert Amerika

AMSTERDAM – Ontwerpster Pauline Brakenhoff van het kledingmerk Aaiko lijkt de Amerikaanse Droom eigenhandig waar te maken. Haar kledingcollectie is namelijk opgenomen in het assortiment van hét warenhuis van Amerika, Barney’s.

Brakenhoff reageert dinsdag tegenover de Telegraaf: “Mijn pronkstukken hangen bij het meest begeerlijke warenhuis ter wereld, dat is te mooi om waar te zijn. We zijn apetrots.”

De ontwerpster kwam via een Japanse importeur in contact met Barney’s. Het warenhuis was vrijwel direct om en kocht de collectie van Brakenhoff. Eerst de zomercollectie, maar nu is ook de winterlijn door het warenhuis ingeslagen.

Prints

“Met name de prints vielen in de smaak,” aldus Pauline. “Verder heeft het warenhuis jurkjes en topjes van chiffon en zijde ingekocht. Ze hebben voornamelijk het luxe stuk uit de collectie opgepikt.”

Brakenhoff is vanzelfsprekend blij met het succes maar blijft er ook nuchter onder. “Snel groeien betekent hard vallen,” zegt ze. “Daarom heb ik Amerika tot dusver links gelaten. Dat is een moeilijke markt, ze eisen veel en kunnen een jong bedrijf als het onze gemakkelijk breken.”

Aaiko

Aaiko, dat inmiddels vier jaar bestaat, staat voor vrouwelijk met een designertouch. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam.

Tip de redactie