Friet op een stokje en pratende prullenbakken

AMSTERDAM - Friet op een stokje, pratende prullenbakken en een zonnebank voor onder de douche. De horecavakbeurs 'Horecava' zit ook dit jaar boordevol verrassingen. Een overzicht van de leukste noviteiten die de Amsterdamse Rai tot en met 15 januari te bieden heeft. 

Volgens de beursmanager van Horecava, Joke van Wijngaart, geldt het spreekwoord 'stilstand is achteruitgang' juist nu. "Daarom vindt u in het hart van de Horecava het nieuwe evenement 'Innoveer'," legt ze uit. "Hier staan trends, nieuwe concepten en innovatieve producten in de schijnwerpers." Nu.nl volgde 'het licht' en vond de volgende nova.

Rich Prosecco



Geen grote flessen met onhandige kurken meer, maar prosecco voor in je handtas. Met de goudkleurige blikjes en bijbehorende goudkleurige rietjes kom je trendy voor de dag. Niet voor niets wilde Paris Hilton zich wel over de promotie buigen. 

Sunshower 

Dankzij Sunshower kun je voortaan bijbruinen onder de douche. De wellnessspecialist bouwde zonnebanken die in de douchekabine bevestigd worden. Zonnen terwijl je doucht, het heeft zo z’n voordelen. “Het is om te beginnen gezonder. Je krijgt immers niet in een keer een heleboel straling, maar meer verspreid,” zegt Michael Tulp, directeur marketing van Sunshowers. “Bovendien scheelt het ruimte en natuurlijk tijd.” Het zonnige grapje heb je in huis vanaf een kleine drieduizend euro.

Biercarré

Bier uit een vust is zo 2008. In het nieuwe jaar komt de populairste dorstlesser uit een kartonnen box. Zonder koolzuur dus met minder volume, en doordat het koolzuur er pas op het laatste moment aan toegevoegd wordt, smaakt het bier volgens woordvoerder Ruud van IJselmuiden verser. “Bovendien is het langer houdbaar,” aldus Ruud. “Dan heb je het over negen maanden in plaats van de tien weken die staan voor een vust.”

Chipstix

In het nieuwe jaar zit friet niet langer meer in een bak of zak, maar aan een bamboestokje. De ongeschilde aardappel is in mum van tijd gefrituurd, dankzij het dunne oppervlak. Nog even besprenkelen met een van de 18 (zout)smaken en je hebt zo een heerlijke snack voor bij je biertje uit de box.

Prullenbak  

Een nieuwe prullenbak, met name geschikt voor fastfoodrestaurants. De klep opent automatisch en na een paar keer afval ‘geslikt’ te hebben, wordt het afval geperst. Bovendien is de Fox Wastepack goed opgevoed en zegt dus netjes dankjewel na iedere 'gift'.  

Lightplate 



Een lamp, zo dun als een vel papier. Te bedrukken met alles, dus voor velen doeleinden geschikt. Bovendien erg milieuvriendelijk en daarmee perfect passend in de huidige, groene tijdgeest. 

Trends  

De Horecava heeft meer te bieden dan nieuwe hebbedingetjes, kennis bijvoorbeeld. Zo deed de organisatie onderzoek naar de trends voor 2009. Uit dit onderzoek blijkt dat onder andere de volgende zaken dit jaar aan populariteit zullen winnen:

Smaakbuddies: Een chefkok als online vraagbaak, ‘eetweters’ en andere specialisten op het gebied van voedsel en smaak. In 2009 is een kookboek raadplegen onnodig, een smaakbuddie beantwoordt alle vragen. 

Bite-size: Verschillende hapjes op meerdere momenten per dag, en alles handzaam en petieterig. Tapas en fingerfood kunnen echt niet meer, 2009 wordt het jaar van de minihapjes.

Teasing Texture: Als het aan de Horecava ligt knappert, knispert en knakt eten in je mond en tussen je tanden. De mensen willen voortaan voedsel met een tastbare textuur.

Fear Factor: Insecten eten, Fugu (kogelvis) proeven of drinken uit een injectiespuit. Het wordt een spannend jaar.

Concept blend ofwel activiteiten combineren. Dat wil zeggen: Engels leren in een eetcafé, kleding maken in een coffeelounge of een reis boeken in een lunchroom.
 

Horecava 2009

Deel deze foto via:

Terug naar slideshow

Tip de redactie