Tunneldek spooronderdoorgang Kanaalweg dit weekend op z’n plek

Aan de Kanaalweg wordt dit weekend het tunneldek voor de spooronderdoorgang op zijn plek gereden.

Vanaf vrijdagnacht wordt in 52 uur tijd het spoor verwijdert, het tunneldek geplaatst en het spoor weer teruggelegd. Maandagochtend zullen de eerste treinen weer naar Utrecht kunnen rijden. De kanaalweg is al sinds mei van dit jaar afgesloten voor de aanleg van een ongelijkvloerse kruising. Naar verwachting worden de werkzaamheden in september 2017 afgerond.

Het tunneldek is het dak van de onderdoorgang waar straks het verkeer onderdoor rijdt en de trein overheen rijdt. Aannemersbedrijf Max Bögl is verantwoordelijk voor de plaatsing van het 1,5 miljoen kilo wegende gevaarte. Bedrijfsleider Maarten de Jong vertelt dat de buitendienststelling, de periode van 52 uur dat er geen treinen rijden, al een jaar van te voren is aangevraagd.

De werkzaamheden worden uitgevoerd volgens een strak draaiboek waardoor de treinen weer op tijd kunnen rijden. Naar verwachting wordt het tunneldek zaterdagavond ergens tussen 18.00 en 22.00 uur verplaatst. Geïnteresseerden kunnen aan de overkant van de weg komen kijken.

Reanne van Kleef sprak met bedrijfsleider Maarten de Jong van aannemer Max Bögl over wat er dit weekend precies gaat gebeuren.

Wethouder Robert Strijk van bereikbaarheid is erg enthousiast over de gebeurtenis. “Toen ik zo’n zes jaar geleden wethouder werd ontstonden de eerste ideeën over deze ongelijkvloerse kruising. En nu wordt er een deel van het brugdek ingereden. Ik ben daar altijd wel van onder de indruk.” Strijk overweegt dan ook om zaterdagavond zelf een kijkje te gaan nemen als het tunneldek daadwerkelijk op zijn plaats wordt gereden.

Volgens de wethouder is deze nieuwe onderdoorgang om twee redenen belangrijk voor Leiden. Het is een belangrijke doorstroom voor verkeer van de ene kant van de stad naar de andere kant. Omdat auto’s straks niet meer hoeven te wachten voor de spoorwegovergang wordt de doorstroom verbeterd. Daarnaast is de nieuwe kruising een stuk veiliger.

Reanne van Kleef sprak met wethouder Robert Strijk van bereikbaarheid over het belang van de nieuwe ongelijkvloerse kruising voor Leiden.

Ook voor de doorstroom van het treinverkeer is de kruising bevorderlijk. De treinverbinding tussen Leiden en Utrecht zal verbeteren doordat er een aantal risico’s worden weggenomen. “Dit helpt enorm om de treinverbinding robuuster te maken”, vertelt regiodirecteur Cees de Vries van ProRail. Reizigers die dit weekend naar Utrecht willen, kunnen omreizen via Schiphol of Den Haag.

Reanne van Kleef sprak met regiodirecteur Cees de Vries van ProRail over de voordelen van de nieuwe kruising voor het treinverkeer.

Tip de redactie