VNTG aan de Botermarkt is een eldorado aan kleuren en vormen

De ambitie is de grootste webshop op het gebied van ‘vintage kleding’ te worden. Dan zoek je een nieuw kantoorpand en heb je plots een winkel van steen en cement aan de Botermarkt in Leiden.

Na jaren van leegstand leeft sinds een week of drie het pand Botermarkt 11 weer. De ‘oosterse sieraden’ zijn eindelijk weg en er is gelukkig nu eens géén horeca gevestigd; wél een prettige, intieme winkel met ‘vintage kleding’ waarvan de frisse kleuren mooi contrasteren met de ruwe muren.

Sfeer

“Het was de sfeer van de winkel die ons meteen aansprak. We zochten eigenlijk een ruimer kantoor, maar vielen hier op. Waarom niet een combinatie van kantoor en winkel?” Marieta van Hoek en Saskia Schrijnen hebben die typerende ondernemershouding: een kans zien en die grijpen. Niet in de Breestraat, niet in de Haarlemmerstraat, maar hier in dít pand omdat de sfeer beviel. Dat de loop naar VNTG er meteen al in zit, is duidelijk. Continue zijn er mensen, jong en oud, in de kledingrekken aan het snuffelen. Ook de gastvrijheid is tekenend. Waar grote ketens vooral lusteloos personeel lijken aan te trekken, spettert de lol er bij beide dames af. Iedere klant is bijzonder, en de vrolijkheid lijkt niet uit de winkel weg te slaan.

Ondernemers

De webshop vntglabel.com is een arbeidsintensieve. Vintage betekent unieke stukken die stuk voor stuk moeten worden gefotografeerd. “Maar soms is er ook kleding waarvan wij denken dat mensen dat willen voelen, aanraken. Dat komt nu dus hier in de winkel te hangen”. Het is tekenend voor ondernemers “waarom niemand die eerder deed? Waarschijnlijk omdat het heel erg veel werk is”: zonder plezier en een enorm gevoel voor kansen houd je dit niet vol. Een mooi verhaal daarover is De Voddenkoningin, beaamt Marieta.

Uniek hoeft niet duur te zijn

Ook dat typeert VNTG: oude kleding is niet per sé rommel. Zeker kwaliteitskleding kan na reiniging en eventueel aanpassing nog heel goed mee. “En het hoeft niet duur te zijn” Het is ánders, uniek en vaak kleurrijker. “Je maakt er ook een statement mee”: de fast fashion van bijvoorbeeld Primark is wegwerpkleding, niets bijzonders en gemaakt met veel verspilde energie. De dames van VNTG zijn daar heel serieus over: je zou eigenlijk moeten zíen hoe je kleding wordt gemaakt. “In Amsterdam is een winkel geopend met erachter een sweatshop. Om de koper te laten beseffen hoe mode vaak wordt gemaakt. Of kijk eens The True Cost.” Dat ‘leuke nieuwe winkeltje’ ís een leuk nieuw winkeltje. Maar ook meer, gebaseerd op schoonheid en herbruikbaarheid. VNTG werkt bijvoorbeeld samen met de sociale werkplaats in Haarlem.

Kilo sale

Met de webshop gaat het goed. De winkel maakt een vliegende start. En nu organiseert VNTG een ‘kilo sale’, in Gebr. de Nobel. In het Leidse poppodium, dat zich veel breder moet manifesteren dan dat, vindt op zondag 12 juni iets bijzonders plaats. Een hele middag van 12.00-18.00 uur diverse soorten vermaak, van dj’s tot en met verlotingen, en de verkoop van vintage kleding per kilogram (€15) “en een kilogram (zomer)kleding is veel, hoor”. Of de middag een succes wordt, moet nog blijken. Op Facebook zijn in elk geval al veel ‘geïnteresseerden om te gaan’. Zo’n 4.000/5.000 stuks unieke kleding ligt al klaar en de kaartverkoop (€5) komt bij de bekende voorverkoopadressen op stoom.

Tip de redactie