Jubilerende fotowinkel zoekt na twee generaties nieuwe eigenaar

Foto van der Horst viert deze week haar 75-jarig jubileum. De fotografiewinkel aan de Doezastraat in Leiden is een waar familiebedrijfje. 

De winkel werd in 1941 opgezet door Nico van der Horst en 35 jaar geleden opgevolgd door zijn zoon, ook Nico genaamd. “Het plan was eerst wel dat mijn zoon (ook Nico genaamd), het zou overnemen”, aldus Nico van der Horst senior, “maar hij is nu zo goed carrière aan het maken in het buitenland, dat ik niet denk dat dat nog gaat gebeuren.”

Nico van der Horst sprak met Rolf Eijgenraam over de afgelopen 75 jaar Foto van der Horst en de toekomst van de winkel.

Dat zijn zoon de zaak niet overneemt, betekent wat Nico van der Horst senior betreft niet dat het gedaan is met de fotowinkel wanneer hij met pensioen gaat. “Ik hoop in de komende jaren een jong stel te kunnen vinden die het gewoon voort kunnen zetten en die het liefst zelf ook uit de branche komen”, aldus Van der Horst.

“Ik zie best wel toekomstperspectief. Dat zou ik het mooiste vinden, dat we gewoon kunnen blijven bestaan en dat ik ook nog even door kan werken.” Binnen nu en een jaar wil Nico van der Horst concreet duidelijk hebben wat de toekomst in het verschiet heeft voor de winkel. “Ik bedoel ik ben ook al 65 jaar. Ik wil best nog even doorgaan, maar ik zou het mooi vinden om met jongere mensen te gaan samenwerken. En de klant zou dat ook heel mooi vinden.”

Ontwikkeling

In de afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest in de wereld van fotografie. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van digitale fotografie en de razendsnelle ontwikkeling die smartphones doormaakte, waardoor bijna iedereen tegenwoordig een fototoestel op zak heeft.

“Wat je ziet bij digitale fotografie, is dat de foto’s helaas bijna altijd alléén op het scherm blijven staan”, aldus Van der Horst, “foto’s worden dus niet vaak meer ontwikkeld.” Een andere mogelijke consequentie van de toename van smartphones met camera’s is dat de verkoop van goedkopere camera’s (tot 200 euro) zijn niet zo populair meer. “Daar missen we best wel een deel omzet mee”, aldus Van der Horst, “daarentegen zie je wel dat de duurdere en betere camera’s nog steeds behoorlijk populair zijn.

Tip de redactie