De prijs op het kaartje of aan de kassa: welke klopt?

Bij het afrekenen gaf de kassa een hogere prijs aan dan het prijskaartje aan het artikel. Welke prijs is juist?

Wat zijn je rechten?

Je mag er vanuit gaan dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. Dit ligt anders als je redelijkerwijs aan kunt nemen dat die prijs niet kan kloppen, bijvoorbeeld als de prijs op het prijskaartje veel te laag is.

Dan had je kunnen weten dat de verkoper een foutieve prijs heeft aangegeven (kennelijke vergissing). Als daar geen sprake van is, is de koop rechtsgeldig en moet de verkoper het artikel voor de prijs op het prijskaartje aan je verkopen.

Wat kun je doen?

  • Ben je met de hogere prijs akkoord gegaan, dan zit je aan de koop vast en kun je later niet meer over de prijs klagen.

  • Als de verkoper het artikel niet voor de prijs op het prijskaartje wil verkopen dan heb je natuurlijk altijd de keuze van de koop af te zien. Je kunt vervolgens overwegen een brief te sturen naar de verkoper en proberen alsnog het artikel voor de lagere prijs te krijgen. Geef in de brief aan dat je van mening bent dat er sprake was van een rechtsgeldige koop, omdat je geen reden had om te twijfelen aan de prijs op het prijskaartje.

  • Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Tip de redactie