Dertien tips voor het afdingen

Bijna de helft van de Nederlanders doet het weleens in winkels: afdingen. Wie de figuurlijke drempel is overgestapt, merkt dat het vaak nog werkt ook en dat stimuleert om het vaker te proberen. De Consumentenbond geven je dertien tips om bij het afdingen te gebruiken. 

1. Realiseer je dat je niets te verliezen hebt. Het is een spel. 

2. Spreek een verkoper aan van wie je verwacht dat hij kan, wil en mag onderhandelen. 

3. Zorg dat er geen andere klanten bij staan als je gaat afdingen. Kies een rustig moment. 

4. Straal uit dat je iets wilt kopen. Anders zal de verkoper geen tijd en moeite willen investeren. 

5. Hoe meer informatie je hebt, des te sterker je onderhandelingspositie. Verzamel vooraf productinformatie en marktgegevens. Weet wat de dienst of het product elders kost. Niet alleen op internet, maar ook in andere winkels. 

6. Bedenk vooraf geloofwaardige argumenten waarom de prijs lager moet zijn. 

7. Bouw een 'relatie' op met je onderhandelingspartner: wees vriendelijk en geïnteresseerd, stel vragen over het product. 

8. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting inzit, over gratis extra's. 

9. Noem in het begin van de onderhandeling geen concrete bedragen. Zeg bijvoorbeeld dat je het product 'een stuk goedkoper' wilt. 

10. Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. 

11. Voor winkeliers kan het makkelijker zijn om gratis extra's te geven, dan korting. Tijdens een onderhandeling kun je daarom ook vragen om een gratis accessoire of extra service. Hier reageren verkopers over het algemeen vrij positief op. 

12. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is. Weegt die op tegen een korting in een andere winkel, en kun je de extra's wel gebruiken? 

13. Spaarzaam informatie weggeven is essentieel bij afdingen. Probeer bijvoorbeeld niet meteen te vertellen dat je op zoek bent naar twee matrassen en onderhandel eerst over de prijs van één matras. Daarna kun je vragen of je meer korting krijgt als je er twee koopt: de winkelier spaart dan immers administratie- en transportkosten.

Tip de redactie