Vinkjes definitief van verpakking na officieel bezwaar

Het juridisch bezwaar van de Consumentenbond tegen het Vinkje is door de bestuursadviescommissie van VWS gegrond verklaard. 

De bond begon hun actie in maart 2016, nadat bekend werd dat minister Schipper goedkeuring gaf om het Vinkje als voedselkeuzelogo met 1 jaar te verlengen tot 1 mei 2017.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Minister Schippers kon er niet langer omheen: het Vinkje kan wettelijk helemaal niet omdat het onbegrijpelijk is. De bestuursadviescommissie bevestigt dit."

"Met het Vinkje zouden consumenten in één oogopslag kunnen zien welk product een 'gezondere' of 'bewuste' keuze is, maar uit ons onderzoek bleek dat het Vinkje juist verwarrend is voor consumenten."

Doel van de campagne was fabrikanten te laten stoppen met het Vinkje en dat de overheid te laten ophouden met het ondersteunen van dit onduidelijke en misleidende logo. Combée: "en dat is nu definitief gelukt."

App

De minister van Volksgezondheid zegt nu in plaats van de Vinkjes een app te willen laten ontwikkelen. De Consumentenbond ziet dit als stap in de verkeerde richting, omdat producten in de app opgezocht moeten worden.

Zij zien liever dat er geld en energie gestoken wordt in een systeem waarbij je op de voorkant van de verpakking van een product duidelijk ziet of er veel of weinig zout, suiker of vet inzit; zoals een verkeerslichtensysteem dat ook in Het Verenigd Koninkrijk werkt.

De minister zegde op 31 maart jl. de Kamer juist toe om verschillende mogelijkheden door een onafhankelijke commissie op een rij te laten zetten en daarna een keuze te maken.

Tip de redactie