Is plantaardige melk wel of niet gezonder dan koemelk?

De opmars van melkvervangers lijkt niet te stoppen. Naast de koe- of geitenmelk in de supermarkt zijn steeds meer plantaardige soorten melk te vinden in allerlei verschillende smaken. In hoeverre komen deze in voedingswaarde overeen met een gewoon glas halfvolle melk?

Sojadrink

De voedingswaarde van sojadrink komt van alle vier de soorten het meest overeen met die van halfvolle melk. Er zitten net zo veel eiwitten en kilocalorieën in.

Calcium, vitamine B2 en B12 komen in dezelfde hoeveelheden voor als in melk. Deze worden apart toegevoegd aan de sojadrink. Sommige merken voegen ook vitamine D toe, dat bevordert de opname van de calcium.

Rijstmelk

Rijstdrink bevat bijna geen eiwitten en is dus niet te vergelijken met halfvolle melk. Omdat rijst van zichzelf weinig eiwitten bevat komt dit ook niet in de rijstdrink terecht.

Daarnaast bevat rijstdrink ook geen vitamine B2. Hiermee wijkt het niet alleen af van koemelk, maar ook van alle andere melkvervangers. Deze vitamine is namelijk wel aan andere melkvervangers toegevoegd.

Het aantal calorieën is wel vergelijkbaar met een glas halfvolle melk, maar rijstmelk bevat wel minder suikers, vet en zout.

Amandeldrink

Het goede van amandeldrink is dat er meer vezels en minder verzadigd vet in zit in vergelijking met halfvolle melk. Maar daarmee houdt het wel op. Amandeldrink bevat namelijk nauwelijks eiwitten.

Wie denkt met amandeldrink zijn dagelijkse portie noten binnen te krijgen moet er wel heel veel van drinken. In een glas amandeldrank zitten zo'n 3 tot 9 noten. Sommige dranken bevatten zelfs meer suiker dan amandel. Maar niet aan alle amandeldranken wordt suiker toegevoegd.

Haverdrank

Wie kiest voor haverdrank, krijgt zo'n anderhalve gram vezels per glas binnen. Niet alleen goed voor de spijsvertering, maak ook voor het bloed.

Op sommige pakken valt te lezen dat haverdrank helpt om een normale cholesterolspiegel te behouden. Dat is te danken aan bètaglucanen, natuurlijke vezels uit de haverkorrel. Voor die beloofde werking, moet je 2 gram van deze vezels binnen zien te krijgen. Met een bord pap met 40 gram havermout ben je er al bijna. Daarin zit ongeveer 1,6 gram bètaglucanen.

Plantaardige melk is voornamelijk water

Bij al deze melkvervangers is water het hoofdbestanddeel. Daarnaast worden vaak calcium en vitaminen toegevoegd. Toch is er soms nog meer nodig om een drinkbaar drankje te krijgen. Zo wordt bijvoorbeeld gallangom (E418) toegevoegd. Dit stofje zorgt ervoor dat de drank geen klontjes calcium bevat.

Indien nodig houdt een zuurteregelaar de zuurgraad (pH) van de drank neutraal. Om de smaak van de drank wat te pimpen wordt er ook nog suiker en zout toegevoegd.

De Consumentenbond doet veel onderzoek naar de zin en onzin over gezonde voeding. De nieuwste onderzoeken zijn altijd online te vinden.

Tip de redactie