Multivitaminepillen blijken minder gezond dan gedacht

Nu het buiten kouder wordt, kunnen veel mensen wel wat extra weerstand gebruiken. Ouders geven kinderen daarom regelmatig multivitaminepillen.

Maar met zo'n pil ben je minder goed bezig dan je denkt. Vaak zit er te weinig vitamine D in, en juist die vitamine hebben kinderen nodig. In veel pillen zit maar vijf microgram, terwijl alle kinderen tot vier jaar dagelijks tien microgram nodig hebben.

Zonlicht is de belangrijke bron van vitamine D, dus juist als kinderen in de herfst en winter meer binnen zitten, is het belangrijk dat kinderen deze vitamine op een andere manier binnenkrijgen.

Lukraak

De Consumentenbond heeft de etiketten van diverse kindermultivitamines uit drogisterijen en natuurvoedingswinkels onderzocht. Het lijkt erop dat fabrikanten lukraak vitamines en mineralen in de kindermultivitamines stoppen.

In alle pillen trof de bond vitamine C aan, maar kinderen hebben hier zelden een tekort aan. IJzer zit echter maar in de helft van de bekeken pillen, terwijl peuters aan dit mineraal juist snel een tekort hebben.

Verwarrende etiketten

Zomaar vertrouwen dat het wel goed zit met die kindermultivitamines kan helaas niet. Lees daarom altijd het etiket. Al wordt dat je ook niet zo makkelijk gemaakt.

Op alle etiketten staan opmerkingen als '100% van de ADH' (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Dat is uitermate verwarrend, en betekent niet dat deze hoeveelheid afgestemd is op kinderen.

Er wordt namelijk gerefereerd naar de volwassen-ADH omdat dat wettelijk verplicht is. Oók op kindervitamines. Onlogisch, want kinderen hebben vrijwel altijd de helft minder vitamines nodig dan volwassen. De ADH op het etiket geeft dus nauwelijks houvast. 

Waar moet je op letten?

Geef je kind in elk geval 10 microgram vitamine D per dag tot hij 4 jaar is. Dat is echt nodig voor goede botten.

Is je kind ouder, of wil je hem wat extra vitamines geven naast de vitamine D? Kies dan potjes met hoeveelheden vitamines met maximaal '50 procent ADH'. Zo voorkom je dat je kind te veel vitamines binnenkrijgt. Let vooral op vitamine A en foliumzuur, daarvan heeft je kind snel te veel.

Uitzonderingen zijn vitamine D voor kinderen tot 4 jaar, en vitamine K voor baby's. Die vitamines hebben kinderen juist meer nodig dan volwassenen.

Tip de redactie