Banken maken fraude mogelijk door gebrek aan controle

Al veel langer dan gedacht controleren banken niet meer of de naam en rekeningnummer van een persoon bij elkaar horen. Zelfs niet achteraf, als een overboeking op het bankafschrift terecht is gekomen.

Nederlanders zijn er vaak niet van op de hoogte dat een bank de overboeking tóch uitvoert, ook als geadresseerden niet de eigenaar is van het rekeningnummer. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat slechts eenderde van de ondervraagden wist dat de naam niet overeen hoeft te komen met het rekeningnummer.

Doordat de banken niet meer controleren of de naam klopt, is het gemakkelijk om een afschrift te manipuleren zonder dat je daarvoor hoeft te 'photoshoppen'. Waar vroeger de werkelijke naam van de ontvanger op je rekeningoverzicht kwam te staan, staat daar nu de naam die je zélf hebt ingevuld (uitzondering: interne overboekingen tussen klanten bij ABN Amro en Bunq).

Een penningmeester van een vereniging of club kan zo dus geld naar een eigen rekening overmaken, terwijl hij bij 'naam begunstigde' op het rekeningoverzicht de naam van bijvoorbeeld een leverancier of een goed doel kan laten verschijnen.

Niet aansprakelijk

Banken zijn niet aansprakelijk voor verkeerde overboekingen. Bij vergissingen verstrekken ze de gegevens van degene die het geld ten onrechte heeft ontvangen. Bij criminaliteit schakelt de bank de politie in en daar blijft het bij.

De Consumentenbond wil dat banken helpen voorkomen dat betalingen op verkeerde bankrekeningen terechtkomen. Dat kan bijvoorbeeld door de betaler vooraf een melding te geven als de ingevulde naam afwijkt van de naam van de ontvanger van het geld en door de werkelijke naam van de ontvanger op het afschrift te zetten. 

Wilt u meehelpen? Kijk dan op de website wat u kunt doen.

Tip de redactie