Webwinkels overtreden regels massaal

Heb jij wel eens een online aankoop teruggestuurd? Dan is de kans groot dat de webwinkel verkeerd heeft gehandeld.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft dinsdag de eerste webwinkel-boetes uitgeschreven. De webwinkels hielden zich niet aan de regels die gebonden zijn aan het retourneren van producten. Nog voor het eind van het jaar zullen meer online winkels te maken krijgen met deze boetes, liet het ACM weten.

Bij online aankopen heeft de klant altijd na ontvangst twee weken de tijd om een artikel zonder opgaaf van reden te retourneren. De webwinkel moet dan het hele aankoopbedrag én - als je alles terugstuurd - de verzendkosten terugstorten. 

Tegoedbon

Uit een onderzoek dat door de Consumentenbond werd uitgevoerd, bleek dat 57 procent van de winkels zich niet aan deze regels hielden. Naast dat het bedrag vaak te laat of zonder verzendkosten werd teruggestort, werd er door sommige winkels ook alleen een tegoedbon aangeboden ter compensatie. Dit hoeft de consument nooit te accepteren: ook niet als het om een afgeprijst artikel gaat. 

Hoewel de webwinkels verantwoordelijk zijn voor het naleven van de regels, is het wel verstandig om als consument je rechten te weten. Op de website van de Consumentenbond is hier meer over terug te lezen.

Tip de redactie