Olympische organisatie knielt voor sponsors

Tijdens de Olympische Spelen mogen de toeschouwers niet alle kleren dragen waar ze net zin in hebben. Net als met het EK Voetbal in Portugal wordt iemand met verwijzingen naar een concurrent van de sponsoren geweerd. “We willen niet dat onze stadions worden gekaapt door mensen met een commerciële boodschap, die de onze niet is”, aldus de organisatie. Met deze kledingcensuur gaat de organisatie schaamteloos op de knieën voor de sponsors. Terwijl die sponsors niet eens hun toegangskaartjes komen ophalen!

Eerder stond hier dat de voorverkoop voor deze Spelen erg tegenvalt. Van de 5,3 miljoen beschikbare kaarten was twee weken geleden zo’n dertig procent verkocht. Meest opvallend aan deze cijfers is de desinteresse van de sponsors. Van 2,3 miljoen tickets die voor deze bedrijven klaarliggen, hebben ze er 900.000 opgehaald. Even rekenen leert dus dat ze een kleine anderhalf miljoen kaarten laten liggen, ofwel bijna dertig procent van het totaal.

Ik zeg maar even precies zoals het is. Als de sponsors niet alsnog hun kaarten komen ophalen, is het voor minimaal de helft hun schuld dat de stadions leeg zijn tijdens de Spelen. Want zoals het er nu uitziet is van elke twee legen plekken er één van die sponsors. Fijn hoor, en dan bepalen ze ook nog eens wat voor shirt of broek ik aantrek als ik iets Olympisch wil zien. En dan maar zeggen dat je in een vrijemarkt-economie als consument zelf mag bepalen wat je koopt of aantrekt.

Ook Amnesty International heeft zorgen. Zij vreest dat deze kledingcensuur verder gaat dan het commerciële en dat iemand met een maatschappelijke boodschap ook heen wordt gezonden. De olympische organisatie heeft in een reactie verklaard expres een draconische maatregel te willen zodat het voor iedereen duidelijk is.

Dat is gelukt, want voor mij is het nu volkomen duidelijk. Het is duidelijk belachelijk.

Tip de redactie