'Bluetooth-reclame SBS6 is spam'

AMSTERDAM - Ongevraagde reclameberichten via de bluetoothverbinding van mobiele telefoons zijn in strijd met het spamverbod. Dat stelt ict-jurist Steven Ras in een reactie op een promotiecampagne van SBS6.

De commerciële zender verzendt voorbijgangers bij een aantal tramhaltes in het centrum van Amsterdam een promotiefilmpje voor het programma 'Sterren dansen op het ijs', het schaatsprogramma waarmee SBS6 de strijd met RTL's 'Dancing on ice' aan gaat. De ontvangers krijgen eerst een bericht met de vraag of ze het filmpje willen ontvangen. Alleen als ze op 'ja' drukken ontvangen ze de video. Ze maken dan ook kans op kaarten voor een liveshow van het schaatsgala.

Volgens Remco Rouffaer van Bluetoothreclame.nl, het bedrijf dat de campagne verzorgt, is de campagne geen spam: alleen mensen die toestemming geven, ontvangen het filmpje. Het bedrijf zou nog geen klachten hebben ontvangen.

"Als men langs de poster loopt attenderen wij mensen er op dat men bluetooth moet aan zetten. Gemiddeld heeft vijf procent die functie ingeschakeld, maar we zien dat mensen bluetooth aanzetten als ze de actie leuk vinden: veertig procent doet dat. Dit is een betere en leukere manier van reclame maken, dus niet ongewenst," aldus Rouffaer.

Opt-in

Maar Steven Ras is het niet met Rouffaer eens: "In Nederland wordt het zogenaamde opt-in model voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden gehanteerd. Dat houdt in dat een houder van een mobiele telefoon vooraf toestemming moet geven om commerciële berichten te ontvangen." Volgens Ras is het bericht waarin toestemming wordt gevraagd, ook zo'n commercieel bericht.

OPTA

Ras denkt dat voorbijgangers die het bericht ontvangen, kunnen klagen bij de OPTA. De toezichthouder op de telecommarkt is belast met de handhaving van het spamverbod.

Een woordvoerster van de OPTA zegt echter niet zeker te weten of de bluetooth-reclame onder het spamverbod valt: de berichten worden niet naar het mobiele nummer van de ontvanger verzonden, maar rechtstreeks naar de telefoon. Daarom zou reclame via bluetooth mogelijk niet in strijd zijn met de letter van de Telecommunicatiewet. De OPTA zegt de zaak pas te kunnen onderzoeken als ze een concrete klacht ontvangt.

Tip de redactie