Alleen telefoontikken voor zuivere spreektijd

DEN HAAG - Minister Joop Wijn van Economische Zaken heeft de Tweede Kamer dinsdag beloofd dat hij binnen drie maanden komt met maatregelen om de consument niet langer te laten betalen voor wachttijd bij telefonische service- en informatienummers.

De CDA-bewindsman deelt de irritatie dat bij bellen naar helpdesks en dergelijke ook betaald moet worden voor de tijd dat irritante muziekjes en teksten zijn te beluisteren in afwachting van daadwerkelijke hulp.

CDA, PvdA en VVD drongen erop aan hier een einde aan te maken, maar Wijn weet nog niet hoe. De minister heeft er begrip voor dat bij "piekbelasting" wachttijden kunnen ontstaan, omdat bedrijven anders wel erg veel personeel moeten inzetten en de service dus erg duur kan worden.

Ruimte

De Kamerleden Jos Hessels (CDA), Martijn van Dam (PvdA) en Charlie Aptroot (VVD) wezen erop dat bedrijven met de servicenummers, waarvoor extra betaald moet worden, geld verdienen door lange wachttijden, dus door slechte service te bieden. Ze vonden elkaar in een motie die Wijn ruimte geeft om zelf met oplossingen te komen.

Misbruik

De Tweede Kamer kon zich vinden in het wetsvoorstel om de consument beter te beschermen tegen misbruik van betaalnummers en scherpte dat op enkele punten aan. De toezichthouder van de telefoonbedrijven, Opta, krijgt hierdoor meer bevoegdheden om misbruik aan te pakken. Ook worden bedrijven verplicht zich aan te sluiten bij een geschillencommissie. Tot wetgeving werd besloten toen bleek dat regelingen die de bedrijven zelf maakten om misbruik tegen te gaan in praktijk niet goed werken.

Tip de redactie