KPN verliest kort geding over schriftelijke machtiging

DEN HAAG - Telecom- en internetbedrijven hoeven geen schriftelijke machtiging meer te overleggen als zij klanten van KPN overnemen. Dit heeft de rechtbank in Den Haag dinsdag bepaald in een zaak die door KPN was aangespannen.

KPN eiste twee weken geleden in een kort geding dat vijf concurrenten, Versatel, Tele2, Orange, Tiscali en BBned, weer een schriftelijke machtiging zouden overleggen van KPN-klanten die willen overstappen met behoud van hun eigen telefoonnummer.

De bedrijven waren daarmee gestopt omdat KPN plotseling had besloten niet meer mee te werken aan een nieuwe regeling. Die zou ook het opzeggen van een abonnement via bijvoorbeeld e-mail of telefoon mogelijk maken.

De voorzieningenrechter wees dinsdag de vordering van KPN af. De rechtbank deelde de zienswijze van de concurrentie dat het concern meer met de tijd moet meegaan en andere vormen van communicatie moet accepteren. KPN heeft bovendien niet duidelijk kunnen maken dat er zonder schriftelijke machtiging klanten zouden overstappen die dat eigenlijk niet willen.

Overeenkomst

Volgens KPN moeten Versatel, Tele2, Orange, Tiscali en BBned zich houden aan een overeenkomst uit 1999. Telecombedrijven hebben daarin onderling afgesproken dat klanten een schriftelijke machtiging moeten geven als zij willen overstappen met nummerbehoud.

De partijen proberen echter al twee jaar om nieuwe communicatievormen in het akkoord op te nemen. De nieuwe telecommunicatiewet uit 2004 biedt daar ook ruimte voor. Volgens de voorzieningenrechter moet KPN zich hierin bewust zijn van zijn verantwoordelijkheid en niet als enige partij "een stagnerende rol" spelen.

Hoger beroep

KPN overweegt in hoger beroep te gaan tegen het vonnis, zo zei een woordvoerster van het bedrijf in een reactie. "Wij houden vast aan een schriftelijke wilsuiting om de klant te beschermen tegen de verwarring die kan ontstaan bij een mondeling gesprek."

KPN wil snel met de andere partijen in de telecombranche om de tafel gaan zitten om tot een nieuwe uniforme regeling te komen. "Wij willen geen wildwestgedrag", aldus de woordvoerster.

Belangen

De belangen waren groot in het kort geding. Telecombedrijven zijn momenteel in een hevig gevecht verwikkeld om nieuwe klanten. Volgens KPN komen er per maand soms wel 100.000 verzoeken binnen voor nummerportabiliteit. Het telecombedrijf ziet in een steeds sneller tempo abonnees voor vaste telefonie weglopen. Daar komen overigens wel klanten voor internettelefonie voor terug.

Tip de redactie