NMa: KPN misbruikt belgegevens niet

DEN HAAG - KPN maakt geen misbruik van de belgegevens van klanten van concurrenten die gebruikmaken van zijn netwerk voor vaste telefonie. Wel moet het concern er beter op letten dat deze concurrentiegevoelige informatie intern uit handen van andere afdelingen blijft. Onderdelen van KPN die telefoniediensten aanbieden, mogen de gegevens niet inzien omdat ze die kunnen gebruiken voor hun verkoopmethoden.

Dat heeft de mededingingswaakhond NMa vrijdag bekendgemaakt. De kartelautoriteit was een controle gestart naar de wijze waarop KPN omging met belgegevens van de concurrentie na klachten uit de telecommarkt. Die kwamen van telecombedrijven die het vaste net van KPN gebruiken. De communicatie is een sector waar de NMa momenteel extra scherp op let.

Belgedrag

Branchegenoten die vaste telefonie aanbieden, maken vaak gebruik van het netwerk dat door KPN wordt beheerd. Hierdoor heeft het telecomconcern zicht op het belgedrag van hun klanten, bijvoorbeeld de duur van telefoongesprekken. KPN mag deze informatie niet binnen het bedrijf verspreiden, omdat het een oneerlijk concurrentievoordeel zou opleveren dat voorkomt uit het bezit van het vaste net.

KPN heeft de NMa toegezegd dat de interne procedures voor de omgang met belgegevens wordt aangescherpt. Ook wordt binnen het concern betere voorlichting gegeven over de scheiding van deze gegevens.

Tip de redactie