Zoekresultaten AOL op straat

NEW YORK - De Amerikaanse internetonderneming AOL is in verlegenheid gebracht doordat een grote hoeveelheid zoekresultaten op straat is komen te liggen. De kwestie heeft opnieuw de discussie aangewakkerd over de vraag in hoeverre internetgebruikers zeker zijn van hun privacy.

De publicatie van de gegevens is het werk geweest van een onderzoeksafdeling van AOL, die ze tien dagen geleden per abuis op een speciale site voor wetenschappelijk onderzoek heeft gezet. Bij elkaar gaat het om twintig miljoen zoekopdrachten van 658.000 gebruikers van AOL. Hun namen zijn niet bekend, maar ze hebben wel allemaal een eigen gebruiksnummer. Technologieweblogs kwamen de gegevens zondag op het spoor.

Blunder

AOL, eigendom van mediaconcern Time Warner, spreekt in een verklaring van een blunder en is een onderzoek begonnen. De gewraakte gegevens zijn inmiddels van de site van AOL verwijderd, maar er zijn kopieën van de zoekresultaten gemaakt waar internetgebruikers zonder veel moeite bij kunnen komen.

De Britse zakenkrant Financial Times meldde dinsdag dat een van de gebruikers een aantal zoekopdrachten had uitgevoerd met onder meer de vraag "hoe je je vrouw moet vermoorden". Bij de zoekresultaten waren onder meer afbeeldingen te zien van dode mensen, auto-ongelukken en onthoofdingen.

De zoekopdrachten zijn in een periode van drie maanden gedaan. De gegevens die nu op straat zijn komen te liggen, vormen overigens een fractie van het totaal aantal zoekopdrachten in die periode bij AOL.

Tip de redactie