Google gaat samenwerken met MySpace

NEW YORK/SAN FRANCISCO - Het Amerikaanse internetbedrijf Google gaat zijn zoekmachinetechnologie leveren aan diverse internetsites van het mediaconcern News Corp, waaronder de zeer populaire netwerksite MySpace.

De alliantie levert het bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch de komende drie jaar in ieder geval 900 miljoen dollar (ruim 700 miljoen euro) aan reclameopbrengsten op van adverteerders bij Google.

MySpace is een virtueel clubhuis waar met name tieners hun sociale netwerk onderhouden. Dit gebeurt onder meer door het uitwisselen van ervaringen, foto's en video's.

Leden

Google levert doelgerichte advertenties op MySpace op basis van opgegeven zoektermen en voorkeuren van leden en bezoekers. De internetgemeenschap MySpace groeit dagelijks met 250.000 leden. Deze week wordt het honderdmiljoenste geregistreerde lid verwacht. De site is vooral in de Verenigde Staten populair.

Microsoft

News Corporation werd vorig jaar voor 580 miljoen dollar eigenaar van MySpace. Afgelopen jaar deed topman Murdoch voor 1,5 miljard dollar aan internet gerelateerde aankopen. Naast Google waren ook Viacom en Microsoft in de race om de netwerksite van dienst te mogen zijn.

Eerder deze week sloot Google een overeenkomst met Viacoms MTV Networks over advertenties bij de op internet aangeboden inhoud van de muziekzender.

Tip de redactie