Digitale tv bij 15 procent Nederlanders

AMSTERDAM - Het aantal huishoudens dat via de digitale weg televisie kijkt is fors gestegen. Had in het eerste kwartaal van vorig jaar twee procent van de Nederlanders digitale televisie, nu is dat bijna vijftien procent.

Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Heliview. De stijging wordt volgens het bureau vooral veroorzaakt door de toegenomen bekendheid en de gedaalde kosten van digitale televisie.

Het onderzoeksbureau verwacht dat in het eerste kwartaal van volgend jaar ruim een kwart van de Nederlanders gebruik maakt van digitale televisie. De bekendste aanbieder bij de consument is KPN. UPC staat op de tweede plaats.

De naamsbekendheid van Tele2/Versatel neemt af. Vorig jaar voerde het bedrijf campagne voor digitale televisie met Nederlands voetbal, maar de bekendheid is gedaald van negen naar vijf procent. Dit komt doordat Versatel de verwachtingen niet kon waarmaken, zegt onderzoeker Vincent de Pooter. Ruim 1700 huishoudens werkten mee aan het onderzoek.

Tip de redactie