KPN belooft tv-reclame niet ongevraagd te personaliseren

AMSTERDAM - De Consumentenbond heeft KPN aangesproken op de algemene voorwaarden van Mine, de nieuwe internettelevisiedienst van het telecombedrijf. Met succes.

In de voorwaarden van de iptv-dienst staat vermeld dat KPN zich de mogelijkheid voorbehoudt om het kijkgedrag van de klanten te gebruiken voor het 'personaliseren van reclame-uitingen'. Dat zou kunnen betekenen dat de consument reclame voorgeschoteld krijgt die gebaseerd is op zijn kijkgedrag.

Daar is niets mis mee, zo stelt de bond, mits de klant daar specifiek mee akkoord is gegaan. "De voorwaarden van KPN Mine suggereren iets anders", aldus de bond.

KPN heeft de Consumentenbond inmiddels laten weten dat het nooit de bedoeling is geweest om het kijkgedrag van consumenten ongevraagd te gebruiken voor gepersonaliseerde reclames. KPN zal vooraf eerst expliciet toestemming vragen aan de klant en heeft aan de Consumentenbond beloofd de voorwaarden van Mine binnenkort aan te passen.

Tip de redactie