KPN schrapt 900.000 klanten uit bestand

AMSTERDAM - KPN heeft in het derde kwartaal zijn klantenbestand flink opgeschoond. Het telecomconcern sloot in Nederland in totaal 900.000 klanten voor mobiele telefonie af, omdat zij geen omzet meer opleverden. Zij zijn waarschijnlijk overgestapt naar een concurrent.

Het betreft zogenoemde prepaid-klanten, die telefoonkaarten kopen om met hun mobiele telefoon te kunnen bellen. Het totale aantal klanten van KPN Mobile in Nederland daalde daardoor tot 5,7 miljoen eind september. Eind juni waren dat er nog 6,3 miljoen.

"Het gaat om een enorm aantal, maar de klanten die we afgesloten hebben, kostten ons alleen maar geld om in de lucht te houden", zo zei een woordvoerder van KPN maandag over de schoonmaakactie.

Vorig jaar zomer wist KPN nog veel prepaid-klanten te werven door te stunten met sms-tarieven. Daarnaast konden de nieuwkomers hun telefoonkaart twaalf maanden gebruiken in plaats van de gebruikelijke zes maanden. Dit verklaart ook de omvang van de schoonmaak, aldus KPN.

KPN zegt zich al enkele kwartalen niet meer te richten op het vergroten van het klantenbestand. In plaats daarvan moet de omzet per klant omhoog.

Door het verwijderen van 900.000 prepaid-bellers nam de gemiddelde omzet in prepaid-segment met 1 euro toe tot 9 euro per maand per klant. Klanten die bellen met vaste abonnementen leverden in doorsnee in het derde kwartaal 66 euro per maand op. Dit is gelijk aan het gemiddelde bedrag over de eerste negen maanden dit jaar. KPN wil niet zeggen hoeveel klanten inmiddels gebruik maken van UMTS. Volgens de KPN-zegsman wordt groei bemoeilijkt door het beperkte aantal goede toestellen dat geschikt is om snel internet mobiel aan te bieden. "De beste 2G-toestellen zijn nog altijd beter dan de beste UMTS-toestellen."

Tip de redactie