De Sims breiden universum uit

AMSTERDAM - De Sims zitten niet langer vast aan de pc. Vanaf oktober komt Electronic Arts (EA) met versies van het populaire spel voor verschillende spelcomputers en ook doen De Sims hun intrede op de mobiele telefoon. De nadruk in deze levenssimulator zal nog meer op creativiteit komen te liggen, aldus EA dinsdag.

De Sims, een interactief spel waarin het echte leven in een miniatuurwereld wordt nagespeeld, is de best verkochte gamesfranchise aller tijden. Sinds het spel in 2000 uitkwam, is de serie niet meer weg te denken uit de verkooplijsten. In de eerste tien dagen na de release van de pc-versie van De Sims 2 zijn er wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren van het spel verkocht.

Spelcomputers

Vorig jaar was de teller van het aantal De Sims-gerelateerde games de 10 miljoen ruim gepasseerd. En het einde is nog niet in zicht. EA brengt de Sims 2-reeks in oktober uit voor de Xbox, PlayStation 2, GameCube, PSP, Nintendo DS en GameBoy Advanced, een maand later gevolgd door twee verschillende versies (met en zonder uitwisseling van spelbestanden) voor gebruik op mobiele telefoons.

Creativiteit

Volgens producer Scott Amos van Maxis lag bij de ontwikkeling van De Sims 2 voor de spelcomputers en handhelds de nadruk vooral op de 'creativiteit'. De speler heeft zo nog meer vrijheid om de gekozen omgeving en verhaallijn naar zijn hand te zetten. "Dat begint al bij het kiezen van het personage", zegt Amos. "Spelers van de pc-versie weten al dat je jouw eigen hoofdrolspeler ieder gewenst uiterlijk kunt meegeven, maar we hebben er nu ook een 'fashion designer' aan toegevoegd. Met 550 verschillende kledingsstukken, die afzonderlijk in bijvoorbeeld kleur en model te variëren zijn, kun je uiteindelijk kiezen uit meer dan 200.000 combinaties. En dan heb ik het nog niet over de beschikbare juwelen en tatoeages."

Recepten

Volgens Amos heeft Maxis in de versie voor de Xbox, PS2 en GameCube ongeveer 350 nieuwe interactieve objecten en 75 sociale eigenschappen toegevoegd. "In het verleden trok je een maaltijd uit de koelkast zodra het personage aangaf honger te hebben. Deze keer is uit 65 losse ingrediënten een complete maaltijd samen te stellen. Bovendien zijn er 24 recepten in de game verstopt die je pas na verloop van tijd ontdekt."

Collega-producer Virginia McArthur, verantwoordelijk voor de handhelds bij Maxis, vult aan: "Tijdens het spel kun je schilderijen ontwerpen, muziek en ringtones componeren. Er is bovendien meer vrijheid om de opdrachten in eigen tempo en volgorde uit te voeren."

Geest

Nieuw is ook, dat een fatale keuze niet het einde van de virtuele hoofdpersoon hoeft te betekenen. McArthur: "Ga je dood, dan kom je desgewenst als een geest terug. De speler kan dan de andere personages aan het schrikken maken en ongezien de omgeving terroriseren. Het doel hierbij is om Magere Hein te plezieren. Bij voldoende punten krijg je zijn goedkeuring om weer af te dalen tot het land der levenden."

Tip de redactie