Internet moet tv-ambities KPN verder vormgeven

AMSTERDAM - KPN gaat de concurrentie met de kabelaanbieders opvoeren met de introductie van internettelevisie. Het concern is nu nog volop bezig met testen, maar verwacht later dit jaar consumenten minimaal vijftig tv-kanalen via een snelle internetverbinding voor te kunnen schotelen.

Tezamen met digitale televisie via de ether zegt KPN "een daadwerkelijk alternatief" in huis te hebben voor het bestaande aanbod van kabeltelevisie. Met venijn stelde topman Ad Scheepbouwer dinsdag vast dat de kabelbedrijven nog steeds 99 procent van de markt in handen hebben. KPN streeft naar een marktaandeel van 10 procent.

Met digitale televisie heeft het telecombedrijf nog geen potten kunnen breken. Sinds vorig najaar biedt KPN ongeveer 24 kanalen aan via de ether. Ruim 70.000 huishoudens zijn daar op ingegaan.

Grote verwachtingen

KPN verwacht echter veel van internettelevisie. Niet alleen is het aanbod veel groter met ongeveer vijftig tot honderd kanalen, ook kunnen tv-kijkers films aanvragen, een elektronische tv-gids raadplegen en programma's opnemen op een harde schijf.

De verbinding komt tot stand via de opvolger van ADSL, ADSL 2+. Net als andere internetaanbieders is KPN druk bezig om zijn netwerk daarvoor klaar te maken. Internet via ADSL 2+ kan snelheden tot 20 megabit per seconde aanbieden. De huidige standaard komt niet verder dan maximaal 8 megabit.

Gewoon beeldbuis

Internettelevisie, ofwel in jargon IP TV, betekent in de visie van KPN niet tv-kijken op een computerscherm. Een geavanceerd modem en een settopbox zorgen ervoor dat beelden op een gewone beeldbuis verschijnen. Draadloos is de verbinding tussen de apparaten niet. Daarvoor zijn WiFi-verbindingen nog niet betrouwbaar genoeg, aldus het telecombedrijf.

Televisie is voor KPN zo belangrijk omdat mobiele telefonie, internet en televisie naar verwachting steeds meer in elkaar op zullen gaan. Deze combinatie, triple play genoemd, is daarom een belangrijke aanjager van groei voor het gehele concern, aldus Scheepbouwer.

De topman stond er dinsdag bij de presentatie van internettelevisie voor fotografen nog wat onwennig bij met de nieuwe afstandbediening. Een blauw scherm met enkele menukeuzes, met altijd een tv-kanaal op de achtergrond, geleidt de kijker door een televisieavond.

Kosten

KPN wil nog niet zeggen wat de nieuwe dienst gaat kosten. Tot dusver heeft het concern naar eigen zeggen tientallen miljoenen euro's in het project gestoken. Net als met internetbellen, dat het voorgaande kwartaal is geïntroduceerd, wordt met het werven van klanten voorzichtig begonnen.

KPN wil gewoon doorgaan met de verkoop van digitale tv via de ether, ondanks de digitale beeld- en geluidskwaliteit die mogelijk is met IP TV. Het heeft daarom zijn zinnen gezet op een overname van zenderparkbeheerder Nozema. Net als KPN bezit Nozema 40 procent van Digitenne, dat via de ether digitale televisie kan bieden aan iets meer dan de helft van de helft van de Nederlandse huishoudens. "Eén sterke aandeelhouder is beter dan meerdere", aldus topman Scheepbouwer. "Het moet snel uitgerold worden."

Tip de redactie