Netflix na goed kwartaal ruim boven honderd miljoen abonnees

Videostreamingdienst Netflix telt inmiddels bijna 104 miljoen abonnees en presteerde daarmee boven verwachting in het afgelopen financiële kwartaal.

Dat blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers van het bedrijf.

Netflix ging eind april al over de grens van honderd miljoen heen, nadat het bedrijf vorig kwartaal afsloot met ruim 98,75 miljoen abonnees.

In de periode van begin april tot en met eind juni kreeg Netflix er onder de streep 5,2 miljoen abonnees bij, vergeleken met 1,7 miljoen in dezelfde periode het jaar ervoor. Daarmee komt het totaal nu op 103,95 miljoen abonnees, waarvan 50,1 procent uit andere landen dan de Verenigde Staten.

Populariteit

De directeur van de streamingdienst, Reed Hastings, zei destijds nog dat het tweede kwartaal van het financiële jaar doorgaans lastiger is voor het bedrijf. Dit kwartaal heeft zijn bedrijf naar eigen zeggen juist boven verwachting gepresteerd, wegens "onderschatting van de populariteit van ons sterke portfolio aan content".

In de afgelopen drie maanden verschenen op Netflix onder meer nieuwe seizoenen van House of Cards en Orange is the New Black. Ook kwam Netflix met een nieuwe eigen film, Okja.

De omzet van Netflix gedurende de afgelopen drie maanden bedroeg bijna 2,8 miljard dollar. In het tweede kwartaal van vorig jaar was de omzet 2,1 miljard dollar. De kwartaalwinst kwam uit op ruim 65 miljoen dollar, vergeleken met bijna 41 miljoen dollar in dezelfde periode het jaar ervoor.

Filmindustrie

In het derde kwartaal verwacht Netflix opnieuw ruim 5 miljoen nieuwe abonnees te kunnen verwelkomen. Ook verwacht de streamingdienst dat de nettowinst zal stijgen naar 143 miljoen dollar.

In een brief aan aandeelhouders (pdf) zegt Netflix de filmindustrie nieuw leven te willen inblazen door films direct op de dienst beschikbaar te maken. In de afgelopen maanden bracht Netflix naast Okja ook de Brad Pitt-film War Machine uit. Beide titels waren wereldwijd niet of nauwelijks in de bioscoop te zien.

Volgens Netflix kunnen de eigen films alsnog veel kijkers bereiken door mond-tot-mondreclame. Het bedrijf brengt dit jaar veertig eigen films uit.

Lees meer over:
Tip de redactie