Spotify test gesponsorde nummers in afspeellijsten

Muziekstreamingdienst Spotify test het toevoegen van 'gesponsorde nummers' aan afspeellijsten van gebruikers. Platenlabels kunnen nummers van hun artiesten zo tegen betaling onder de aandacht van gebruikers brengen.

Een woordvoerder van Spotify zegt dinsdag tegen TechCrunch dat de toevoeging alleen wordt getest onder gebruikers van de gratis variant van Spotify. Klanten die betalen voor de streamingdienst krijgen geen gesponsorde toevoegingen aan hun playlists.

De gesponsorde nummers verschijnen bovenaan een playlist, in een groter lettertype dan de rest van de liedjes. Met één druk op de knop kan het nummer ook direct aan de eigen bibliotheek worden toegevoegd.

Volgens Spotify gaat het voorlopig om een test, maar kan de functie breder worden uitgerold als dit succesvol is. In de instellingen van Spotify kunnen gebruikers het tonen van gesponsorde nummers uitzetten.

Verlies

Vorige week maakte Spotify bekend dat zijn totale aantal gebruikers is gegroeid tot 140 miljoen, waarvan meer dan 50 miljoen maandelijks betalen.

Het Zweedse bedrijf draaide in 2016 echter nog altijd een verlies van 539 miljoen euro, twee keer zo veel als een jaar eerder. De omzet steeg met 52 procent naar 2,93 miljard euro.

Onlangs tekende Spotify nieuwe contracten met verschillende platenlabels. Dat moet het bedrijf in de toekomst uitzicht geven op winst. Naar verluidt is het bedrijf van plan om binnenkort naar de beurs te gaan.

Lees meer over:
Tip de redactie