Kranten en uitgevers bekritiseren EU-regels over privacy-instellingen

Een groep van 33 kranten en uitgevers heeft in een open brief aan de Europese Commissie kritiek geuit op de voorgestelde ePrivacy-verordening, die verschillende privacyregels in heel Europa zou aanscherpen.

De brief werd door de Duitse krant FAZ gepubliceerd. De brief werd ondertekend door grote mediabedrijven als The Guardian, Der Spiegel en De Persgroep. Ook Susan Duinhoven, de directeur van Sanoma, het moederbedrijf van NU.nl, ondertekende de brief.

Volgens de ePrivacy-verordening, die in 2018 van kracht moet worden, moeten gebruikers in hun browser kunnen aangeven of ze online wel of niet gevolgd willen worden. Daardoor wordt het via één browserinstelling mogelijk om tracking door cookies van derden uit- of in te schakelen. De ondertekenaars maken zich daar zorgen over. Volgens de groep kan dat zorgen voor een "verergering van de asymmetrische balans tussen uitgevers en wereldwijde digitale platformen" als Google en Facebook.

De groep vreest dat ze geen gepersonaliseerde inhoud en advertenties meer zal kunnen tonen aan gebruikers, omdat zij het plaatsen van cookies zullen verbieden. In dat geval kunnen giganten als Google en Facebook nog wel surfgedrag volgen, omdat zij daar ook andere technieken voor hebben bij ingelogde gebruikers.

Cookies toelaten

Verder zou het volgens de mediabedrijven moeilijk worden om bezoekers zo ver te krijgen hun instellingen aan te passen en cookies van derden wel toe te laten. Momenteel moeten mensen toestemming geven voor het plaatsen van cookies door een melding te tonen. Doordat deze mogelijkheid wegvalt, zou het moeilijker worden om te concurreren met Google en Facebook.

Wel zeggen de ondertekenaars het doel van de verordening, die "de digitale economie kan opschonen en burgers het vertrouwen kan teruggeven in de manier waarop online met hun gegevens wordt omgegaan", te ondersteunen.

Lees meer over:
Tip de redactie