ACM wil Nederlandse telecommarkt strenger reguleren

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger toezicht houden op de markt voor tv, internet en telefonie. Met name de dominante positie van KPN en fusiebedrijf VodafoneZiggo op het gebied van totaalpakketten is voor de toezichthouder reden om daarin ''de grenzen op te zoeken."

Dat zei directeur Telecom Johan Keetelaar van de ACM donderdag in een interview met het AD.

Volgens Keetelaar zijn de huidige regels er niet op ingesteld om VodafoneZiggo goed te reguleren: "De huidige regels zien van oudsher toe op het reguleren van één monopolist: KPN. Maar nu zijn er twee min of meer even machtige spelers. Dat vergt een nieuwe manier van toezicht houden."

Het moet volgens de directeur makkelijker worden om marktmisbruik aan te tonen. Op het moment is daar volgens hem de bewijslast te hoog voor.

Geen gratis series

Keetelaar wil vooral voorkomen dat kleinere spelers als Tele2 en T-Mobile worden weggedrukt doordat KPN en VodafoneZiggo totaalpakketten kunnen aanbieden met kortingen en 'gratis' content zoals voetbal, Formule 1 of populaire series.

De ACM wil er zeker van zijn dat consumenten keuze houdt uit meer dan twee aanbieders. Dat kan betekenen dat extraatjes geen onderdeel meer mogen uitmaken van het standaard-pakket. "Als Ziggo klanten gratis Max Verstappen en Formule 1 biedt, of een filmkanaal, dan wil ik daar misschien wel tegen optreden", aldus Keetelaar.

Overstappen

Hij noemt het goed dat partijen innovatief zijn. "Maar het wordt anders als klanten mede daardoor nauwelijks nog overstappen of te veel betalen." Keetelaar zou liever zien dat aanbieders een eenvoudiger standaardpakket bieden met toevoegingen naar keuze.

De ACM werkt sinds eind vorig jaar aan een nieuwe analyse van de Nederlandse telecommarkt die begin 2018 klaar moet zijn.

Lees meer over:
Tip de redactie