Facebook ziet winst flink stijgen in eerste kwartaal

Het sociale netwerk Facebook heeft in het eerste kwartaal van 2017 een winst geboekt van zo’n 3,06 miljard dollar (2,8 miljard euro). Dat is 76 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Dat maakt Facebook woensdagavond in het kwartaalverslag bekend. In het eerste kwartaal van 2016 haalde Facebook nog een winst van 1,7 miljard dollar.

De totale omzet daalde vergeleken met het vierde kwartaal van 2016 naar 8 miljard dollar (7,3 miljard euro). Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een stijging van 49 procent.

Actieve gebruikers

Facebook telt inmiddels 1,28 miljard leden die dagelijks actief zijn. Dat zijn er 50 miljoen meer sinds het vorige kwartaal en is een stijging van 18 procent in vergelijking met het aantal in dezelfde periode vorig jaar. 

Maandelijks ligt het aantal actieve gebruikers hoger: 1,94 miljard. Dat is een stijging van 17 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. Het voorlaatste kwartaal waren het er nog 1,86 miljard.

Facebook verdiende het meest aan mobiele advertenties. Die behelsden 85 procent van alle advertentie-inkomsten. Het totaal daarvan nam vergeleken met dezelfde periode vorig jaar toe met 51 procent naar in totaal 7,9 miljard dollar. Vorig kwartaal was dat 8,6 miljard dollar.

Nieuwe producten

In het afgelopen kwartaal bracht Facebook een aantal nieuwe producten uit voor het sociale netwerk. Zo voegde het bedrijf meer kopieën van Snapchat toe aan zijn diensten, zoals Messenger Day, Facebook Stories en WhatsApp Status. Die klonen werden met wisselend succes ontvangen.

Daarnaast kwam Facebook met een vacaturefunctie om met LinkedIn te concurreren. Ook testte het platform advertenties in live-uitzendingen. Het zijn allemaal manieren van het bedrijf om meer geld te verdienen.

Lees meer over:
Tip de redactie