'Facebook hielp adverteerders met bereiken van kwetsbare tieners'

Facebook zou Australische bedrijven in 2017 hebben geholpen met het adverteren bij kwetsbare tieners op het sociale netwerk.

Dat blijkt uit een intern document in handen van The Australian. Het document zou enkel verwijzen naar advertenties in Australië en Nieuw-Zeeland. Een woordvoerder wil niet vertellen of kantoren in andere landen vergelijkbaar te werk gaan.

Het sociale netwerk lokte adverteerders door te laten zien hoe ze specifieke gebruikers kunnen bereiken. Daarbij werden kwetsbare tieners vanaf 14 jaar oud als specifiek voorbeeld gebruikt.

Een woordvoerder van Facebook bood eerst excuses aan namens het bedrijf, maar in een tweede verklaring noemde het bedrijf het artikel van The Australian misleidend. "Facebook biedt niet de middelen om mensen te bereiken met reclame op basis van emoties."

'Waardeloos'

Facebook keek volgens The Australian welke gebruikers "een zelfvertrouwenboost" nodig hadden. Daarbij wordt gekeken welke Facebook-berichten woorden zoals 'waardeloos', 'onzeker', 'verslagen' en 'nutteloos' bevatten.

Volgens het document zocht Facebook ook naar jonge gebruikers die wilden sporten en gewicht verliezen, of meer zelfvertrouwen over hun lichaam willen krijgen.

Lees meer over:
Tip de redactie