'Google wil adblocker in browser Chrome bouwen'

Google gaat een adblocker in zijn populaire browser Chrome bouwen. De adblocker moet in zowel de mobiele als in de desktopversie van de browser komen.

Dat zeggen bronnen tegen The Wall Street Journal. De adblocker moet bepaalde soorten reclames die 'slechte ervaringen’ voor de gebruiker opleveren, filteren. Mogelijk wordt de adblocker standaard ingeschakeld.

Alleen advertenties die door de richtlijnen van de Coalition for Better Ads komen, worden dan getoond. Die groep werd eind 2016 door onder meer Google opgericht en beoordeelt advertenties, onder meer door te kijken hoe groot de reclame is en hoeveel data hij verbruikt. Ook wordt gekeken in hoeverre advertenties websitebezoekers achteraf volgen.

Op basis van het oordeel wordt een cijfer aan een advertentie toegewezen. Alleen reclame met een bepaalde score mag op de websites van aangesloten uitgevers worden gebruikt. Op deze manier moeten reclames met bijvoorbeeld automatisch afspelende video's, pop-up reclames of reclames die het hele scherm bedekken, gefilterd worden.

Details

Google zou de Chrome-adblocker binnen een paar weken willen aankondigen, maar dubt nog over de details. De bronnen van de Wall Street Journal zeggen dat het ook nog mogelijk is dat Google het plan in de ijskast zet.

Het bedrijf heeft ditmaal nog niet officieel gereageerd, maar zei eerder wel al een adblocker in Chrome te overwegen.

Lees meer over:
Tip de redactie