Facebook slaat grote spam-campagne na zes maanden neer

Facebook heeft na zes maanden een grote spam-campagne offline gehaald, waarbij nep-likes werden ingezet om nieuwe vriend-connecties te krijgen.

Als die vriend-connecties eenmaal gelegd waren, kon via de accounts spam worden gestuurd. In de meeste gevallen was dit echter nog niet gebeurd, meldt Facebook.

Facebook spreekt van een 'geraffineerde' en 'gecoördineerde operatie' waarbij nep-likes gegeven werden met accounts uit Bangladesh, Indonesië, Saudi-Arabië en een aantal andere landen.

De accounts werden aangemaakt, gaven likes aan enkele pagina's, verspreidden spam en vielen vervolgens stil. Door het gebruik van proxies leek het alsof de pagina's niet vanaf één locatie werden aangestuurd, en is die locatie niet te achterhalen.

Verwijderd

De likes van de nep-accounts worden door Facebook verwijderd. Dit leidt volgens het bedrijf tot een daling van minder dan 3 procent in likes voor 99 procent van de getroffen Facebook-pagina's met tienduizend likes of meer. De nep-accounts richtten zich vooral op dergelijke grote pagina's.

Door de spamcampagne met nep-likes nu de kop in te drukken, verwacht Facebook dat het spam-netwerk zijn doel om spam naar een grote groep mensen te versturen niet kan voltooien.

In het vervolg zegt Facebook dergelijke nep-likes sneller te kunnen detecteren. Eerder deze week meldde Facebook al dat het ook nep-accounts effectiever kan opsporen.

Lees meer over:
Tip de redactie