Facebook investeert in initiatief tegen nepnieuws

Techgigant Facebook investeert samen met 18 andere partijen 14 miljoen dollar in een initiatief om het vertrouwen in journalistiek te vergroten en nepnieuws tegen te gaan.

Dat valt te lezen op de website van de Cuny Graduate School of Journalism, een opleiding aan de City University New York. 

De Cuny Graduate School zal het initiatief gaan leiden. Op Facebooks eigen website meldt het sociale netwerk dat het blij is om bij te dragen aan een manier om "de problemen van verkeerde informatie en neppe informatie" aan te pakken.

Facebook heeft de afgelopen periode al verschillende andere initiatieven aangekondigd die de aanwezigheid van nepnieuws op het internet en zijn eigen sociale netwerk moeten helpen verminderen dan wel voorkomen. Dit naar aanleiding van kritiek dat nepnieuws op Facebook mogelijk een bepalende rol heeft gespeeld in de uitkomst van de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Nederlandse deelnemer

Naast Facebook zijn onder meer UNESCO, Craigslist-bedenker Craig Newmark en Wikipedia's mede-oprichter Jimmy Wales bij het project betrokken. 

Ook het in Nederland gevestigde European Journalism Centre is deelnemer van het initiatief. De directeur van het centrum, Adam Thomas, laat tegenover NU.nl weten dat zijn organisatie onder meer zal kijken naar welke onderwerpen in Europa aandacht verdienen in het licht van nepnieuws.

Volgens hem is het met name belangrijk dat er meer inzicht komt in hoe het werk van journalisten er precies uitziet. Ook zouden journalisten vaker met leraren in contact gebracht moeten worden om zo kinderen al op jonge leeftijd het belang van nieuws en journalistiek bij te brengen.

Lees meer over:
Tip de redactie