Google scherpt advertentiebeleid aan na ophef over extremisten

Google geeft adverteerders meer controle over de plaatsing van hun advertenties, en gaat ervoor zorgen dat het moeilijker wordt om geld te verdienen met advertenties naast haatzaaiend materiaal.

Dat heeft de internetgigant dinsdagochtend bekendgemaakt, nadat in het Verenigd Koninkrijk ophef ontstond over advertenties bij YouTube-video's van rechts-extremisten en haatpredikers.

Onder meer advertenties van de Britse overheid en bekende Britse bedrijven verschenen bij zulke video's. Volgens experts leverden de advertenties minstens 250.000 pond (290.000 euro) op voor de makers van de YouTube-video's.

Google biedt verschillende advertentieplatformen aan, die advertenties automatisch plaatsen op allerlei websites of bij video's op YouTube. Vaak weten adverteerders zelf niet precies waar hun reclames verschijnen.

Onacceptabel

Advertentiebaas Philipp Schindler van Google schrijft dinsdag dat het "onacceptabel" is als adverteerders hun reclames zien verschijnen bij "materiaal dat niet overeenkomt met hun waarden".

"Vanaf vandaag gaan we daarom strenger om met haatdragend, beledigend en denigrerend materiaal", aldus Schindler. Advertenties zullen volgens hem bijvoorbeeld sneller worden verwijderd van racistische en seksistische websites en video's. 

"We zullen niet stoppen bij het verwijderen van advertenties. Het YouTube-team kijkt nauwkeurig naar onze bestaande communityrichtlijnen om te bepalen wat voor materiaal is toegestaan op het platform - niet alleen waaraan verdiend kan worden", aldus Schindler.

Scans

Met de standaardinstellingen zullen merken alleen nog advertenties plaatsen op vertrouwde plekken. Het moet bovendien makkelijker worden om bepaalde sites uit te sluiten bij het plaatsen van een advertentiecampagne, en om een problematische plaatsing aan te kaarten.

Google zegt een "significant aantal mensen" te zullen aannemen om te bepalen of websites en video's bezwaarlijk zijn. Het bedrijf wil ook verbeteringen aanbrengen in automatische scans, met behulp van kunstmatige intelligentie.

Later deze week moeten bestuurders van Google zich verantwoorden bij de Britse regering. Zij werden gesommeerd om te verschijnen nadat advertenties voor onder meer het leger en bloeddonaties verschenen bij video's van voormalig Ku Klux Klan-leider David Duke en de imam Wagdi Ghoneim, die zou oproepen tot het plegen van terrorisme.

Lees meer over:
Tip de redactie