Google-topman wil verspreiding nepnieuws tegengaan

Sundar Pichai, de topman van Google, wil voorkomen dat zijn zoekmachine nepnieuws verspreidt. Dat zegt hij in de nasleep van de Amerikaanse verkiezingen, die volgens sommige critici zijn beïnvloed door de verspreiding van nepnieuws op sociale media.

"Vanuit ons perspectief moet er nooit een situatie ontstaan dat nepnieuws wordt verspreid, dus we willen dat zeker beter aanpakken", zegt Pichai in gesprek met de BBC.

"Dus ik denk niet dat we er zoveel over moeten discussiëren, maar in plaats daarvan hard werken om te zorgen dat we nieuws uit vertrouwde bronnen brengen, meer feiten checken en zorgen dat ons algoritme beter werkt, absoluut."

De houding van Pichai verschilt duidelijk van die van Mark Zuckerberg, de topman van Facebook. Hij zei in de afgelopen dagen dat nepnieuws slechts een kleine fractie van de berichten op Facebook uitmaakt en noemde het "best gek" om te denken dat dit een invloed op de verkiezingen zou hebben gehad.

Maatregelen

Zowel Facebook als Google hebben beloofd om hun advertentienetwerken uit te schakelen op websites met nepnieuws, zodat de beheerders van deze sites minder makkelijk geld kunnen verdienen.

Maar Facebook heeft geen concrete maatregelen aangekondigd om de verspreiding van nepnieuws via het sociale netwerk tegen te gaan. Naar verluidt is een groep Facebook-medewerkers daar ontevreden over en willen zij alsnog zorgen voor veranderingen.

Volgens 'techno-socioloog' Zeynep Tufekci moet Zuckerberg ervan bewust zijn dat Facebook veel invloed kan uitoefenen op de informatie die mensen te zien krijgen. In een opiniestuk voor de New York Times wijst zij onder meer op eerder onderzoek door het sociale netwerk, waaruit bleek dat de gemoedstoestand van mensen kon worden beïnvloed door wijzigingen in de nieuwsfeed.

Fouten

Pichai erkent dat Google fouten heeft gemaakt. Afgelopen week kreeg het bedrijf nog veel kritiek toen een foutief bericht over het aantal uitgebrachte stemmen op Donald Trump lang als bovenste zoekresultaat voor de verkiezingsresultaten verscheen.

"Het is belangrijk te onthouden dat we dagelijks miljarden zoekopdrachten krijgen. Er zijn een aantal gevallen geweest waarop is gewezen en we fouten hebben gemaakt. Dus dat is een leermoment voor ons en we zullen er zeker aan werken om dat op te lossen."

Volgens Pichai zijn er veel factoren die de uitslag van de verkiezingen hebben bepaald, maar is het mogelijk dat de stem van sommige mensen is beïnvloed door nepnieuws.

Pichai sprak in Londen omdat Google daar een groot nieuw hoofdkantoor gaat bouwen. Dat moet in 2020 werkgelegenheid bieden aan drieduizend nieuwe medewerkers.

Lees meer over:
Tip de redactie