Google en Facebook stoppen met advertenties op sites met nepnieuws

Google en Facebook gaan advertenties op websites met nepnieuws beperken. Hiermee willen de bedrijven de online verspreiding van valse informatie tegengaan.

Dat laten de bedrijven dinsdag weten. Sinds de uitslagen van de Amerikaanse verkiezingen vorige week groeit de kritiek op grote internetbedrijven als Facebook, Twitter en Google. Zij zouden volgens critici te weinig doen om de verspreiding van nepnieuws te weren, waardoor Amerikaanse kieziers hun stem zouden hebben gebaseerd op onjuiste informatie.

"In de toekomst zullen we onze reclamediensten van pagina's weren die informatie onjuist weergeven of feiten achterhouden over de verspreider, zijn content en het belangrijkste doel van de pagina", laat een woordvoerder van Google weten aan Reuters.

Facebook neemt vergelijkbare stappen. Sites met nepnieuws mogen de externe advertentiedienst van het sociale netwerk, het zogenoemde Audience Network, niet meer gebruiken. Deze maatregel heeft vermoedelijk minder impact omdat het advertentienetwerk van Facebook een stuk kleiner is, en alleen werkt in mobiele apps en websites.

Piraterij

De stappen van de internetgiganten doen denken aan vergelijkbare maatregelen die internetbedrijven jaren geleden namen om piraterij van onder meer films en muziek tegen te gaan. Onder druk van auteursrechtenhouders bieden grote advertentiebedrijven al lange tijd geen advertenties meer aan op sites die illegale downloads aanbieden.

Vooralsnog lijkt Google de volgorde van zijn zoekresultaten niet aan te passen. Ook hier was kritiek op, onder meer omdat een nepverhaal over het aantal stemmen dat Trump wist te vergaren lange tijd prominent in de Google-resultaten verscheen.

Facebook ligt onder vuur omdat veel nepnieuws in de 'echokamer' van de nieuwsfeed juist erg populair zou zijn. Het is onduidelijk of het sociale netwerk hier verandering in wil aanbrengen.

Facebook

Een artikel van BuzzFeed liet vorige maand zien hoe nepnieuwswebsites van jongeren in Macedonië - vaak met inhoud ten nadele van Hillary Clinton - veelvuldig werden gedeeld op Facebook. Wanneer mensen klikken op de links en worden doorverwezen naar de Macedonische websites brengt dat geld op via AdSense, een dienst van Google.

Volgens Facebook-directeur Mark Zuckerberg is "ruim 99 procent van de inhoud die mensen zien, authentiek. Maar een zeer klein deel is nepnieuws en hoaxes." Hij gelooft echter niet dat Facebook de verkiezingen heeft beïnvloed. Dat noemde hij "een best gek idee".

Werkgroep

Een groep van tientallen Facebook-medewerkers is het niet met de eigen topman eens en is een werkgroep gestart om nepnieuws toch tegen te gaan, meldt BuzzFeed dinsdag op basis van anonieme bronnen.

Het is op Facebook al mogelijk om nieuwsartikelen aan te merken als nep, maar het sociale netwerk lijkt daar minder snel stappen tegen te nemen dan tegen naaktafbeeldingen en andere overtredingen van de richtlijnen.

Bronnen van Gizmodo stelden eerder dat Facebook wel een filter voor nepnieuws heeft ontwikkeld, maar dit filter bewust niet heeft gebruikt.

Het bedrijf zou bang zijn geweest ophef te veroorzaken door zulke berichten te 'censureren', nadat eerder al commotie ontstond over de totstandkoming van de Trending Topics-sectie op Facebook. De curatoren achter die rubriek waren volgens critici te links en werden vervolgens ontslagen. Nu bepaalt een algoritme welke artikelen 'trending' zijn, waardoor nepnieuws meermaals in deze rubriek terecht is gekomen.

Lees meer over:
Tip de redactie