Facebook laat bedrijven adverteren via chatgesprekken

Facebook begint deze week met een nieuwe manier van adverteren waarbij gebruikers van het sociale netwerk via advertenties in hun tijdlijn chatberichten kunnen krijgen van bedrijven.

Dat meldt CNBC. Bedrijven kunnen in tijdlijnen adverteren en wanneer een Facebookgebruiker op de advertentie klikt, wordt hij doorgestuurd naar chatprogramma Messenger. Daar kan het bedrijf via automatische chatbots berichten versturen.

De Amerikaanse zender noemt Absolut Vodka, dat gebruik gaat maken van de nieuwe advertentietechniek, als voorbeeld. Het drankmerk gaat advertenties voor gratis cocktails laten zien in tijdlijnen. Wanneer de Facebookgebruiker op de advertentie klikt, wordt een gesprek in Messenger geopend waar een cocktail kan worden uitgekozen.

Daarna laat de chatbot weten bij welke horecagelegenheden in de buurt het gratis drankje kan worden opgehaald.

Het nieuws over de nieuwe advertentietechniek komt nadat het bedrijf eerder deze maand bij de presentatie van de kwartaalcijfers waarschuwde dat de advertentiegroei volgend jaar zal afzwakken. Het bedrijf verwacht binnenkort op een punt te komen waar het onmogelijk wordt om nog meer advertenties in de tijdlijn van gebruikers te plaatsen.

Het aandeel van Facebook op de beurs zakte na die mededeling, ondanks gunstige kwartaalcijfers

Chatbots

In april kondigde Facebook aan dat het in Messenger zou gaan werken met chatbots van bedrijven. Middels een chatbot kunnen bijvoorbeeld producten worden aangeschaft of reserveringen worden gedaan. 

Begin juli waren er al meer dan tienduizend chatbots gemaakt door bedrijven. Die kunnen gebruikmaken van meerdere Messenger-functies, zoals het sturen van gifjes en videobestanden. Een voordeel van chatbots voor Facebook is dat gebruikers in het ecosysteem van het bedrijf blijven, en zij daardoor meer advertentie-inkomsten opleveren.

Zowel Messenger als Whatsapp – eigendom van Facebook – hebben meer dan een miljard gebruikers.

Lees meer over:
Tip de redactie