'Facebook was zelf klant van controversiële surveillancesoftware'

Facebook was zelf klant van de controversiële surveillancesoftware Geofeedia, die onlangs in het nieuws kwam omdat verschillende Amerikaanse politiekorpsen het bleken te gebruiken.

Facebook, Instagram en Twitter beperkten vorige week de toegang van Geofeedia tot gegevens van hun gebruikers.

Eerder leverden zij data aan het bedrijf, dat het mogelijk maakt om berichten op sociale media in kaart te brengen. Zo zouden onder meer activisten in de gaten zijn gehouden bij protesten en rellen in Baltimore en Ferguson.

Facebook gebruikte Geofeedia zelf onder meer om een indringer in het kantoor van directeur Mark Zuckerberg te betrappen, stellen ex-medewerkers van Geofeedia tegen The Verge. De man plaatste foto's van het kantoor op sociale media en kon minuten later nog binnen het kantoor worden geconfronteerd door beveiligers.

In 2015 schreef Geofeedia zelf al over dit voorval op zijn blog. Toen werd echter alleen gesproken over een "groot socialmediabedrijf" en werd Facebook niet bij naam genoemd.

Rapport

Geofeedia kan sinds vorige week minder gegevens van sociale media opvangen, nadat burgerrechtenorganisatie ACLU een rapport uitbracht over de software.

Facebook heeft niet officieel bevestigd dat het bedrijf ook een Geofeedia-klant is. Het bedrijf wilde niet reageren op het bericht daarover.

Lees meer over:
Tip de redactie