'Infrastructuur Amsterdam nog niet klaar voor zelfrijdende auto's'

De infrastructuur van Amsterdam is nog niet klaar om zelfrijdende auto’s te ondersteunen. 

Dat stelt de Boston Consulting Group in een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Amsterdam. 

Een zelfrijdend voertuig op de Amsterdamse weg zou zelfs zonder verkeersdrukte "een groot probleem" zijn, aldus de onderzoekers.  De infrastructuur moet op grote schaal worden aangepast om de autonome auto’s goed te laten rondrijden. 

Omdat het grote aantal reizigierskilometers in Amsterdam op termijn zou toenemen, is de situatie in Amsterdam nog lastiger voor zelfrijdende auto’s. De onderzoekers voorzien een situatie waarin het aantal gemaakte kilometers in Amsterdam met 60 tot 70 procent toeneemt rond 2050.

De infrastructuur kan worden aangepast door bijvoorbeeld meer in- en uitstapplaatsen voor zelfrijdende voertuigen in de stad te introduceren.

Openbaar vervoer

De gemeente Amsterdam moet volgens het onderzoek kritisch kijken naar de toekomstbestendigheid van het openbaar vervoer en de parkeersituatie in de stad. Dit kan door bijvoorbeeld nieuwe parkeergarages alvast geschikt te maken voor zelfrijdende voertuigen. 

De onderzoekers adviseren ook om de taxilicentie in Amsterdam aan te passen, zodat zelfrijdende taxi’s makkelijker van start kunnen. Om taxichauffeurs hierop voor te bereiden, zou de gemeente omscholing of begeleiding moeten bieden. 

Regelgeving

De introductie van de benodigde regelgeving kan volgens het onderzoek wel vrij soepel verlopen. Hoewel er naar wetgeving omtrent privacy en cybersecurity gekeken moet worden, is er waarschijnlijk geen sprake van "onoverkomelijke fundamentele problemen".

Daarnaast zou de zelfrijdende auto even duur zijn als het huidige alternatief. Hoewel de zelfrijdapparatuur duurder is, zou de automobilist besparen op brandstofverbruik en een lagere verzekeringspremie.

Lees meer over:
Tip de redactie