Bedrijf achter AdBlock Plus gaat advertenties verkopen

Eyeo, het bedrijf dat de populaire adblocker AdBlock Plus ontwikkelt, lanceert een advertentieplatform waarmee adverteerders mensen met de adblocker toch reclame kunnen laten zien.

Dat wil het bedrijf middels een geautomatiseerde 'advertentiemarktplaats' doen. Uitgevers kunnen zich daarbij aanmelden om 'acceptabele' advertenties, zoals Eyeo ze noemt, op hun sites te krijgen.

Die advertenties worden standaard doorgelaten door AdBlock Plus en zijn volgens Eyeo 'acceptabel' omdat ze niet te opdringerig zijn of gebruikers hinderen bij het surfen.

Om op de lijst met acceptabele advertenties te komen, moeten de reclameuitingen voldoen aan standaarden die Eyeo heeft opgesteld op gebieden als grootte en plaatsing op de site. Ook mogen de advertenties niet het surfgedrag van internetgebruikers bijhouden.

Kritiek

De lijst met bedrijven die acceptabele advertenties plaatsen, telt zo'n 700 bedrijven.

De strategie van AdBlock Plus is controversieel: critici vinden dat Eyeo adverteerders chanteert door advertenties alleen door te geven via het eigen platform, waar een deel van de omzet wordt opgestreken.

Apps en plugins die advertenties blokkeren zijn sowieso controversieel, omdat websites door het gebruik ervan reclame-inkomsten mislopen. Steeds meer websites, met name van nieuwsmedia, vragen mensen daarom hun adblocker uit te schakelen. Ook op NU.nl krijgen bezoekers sinds vorig jaar zo'n melding te zien.

Lees meer over:
Tip de redactie