KPN ziet aantal abonnees stijgen maar omzet verder dalen

KPN heeft zijn omzet vorig kwartaal verder zien krimpen. Zowel op de zakelijke markt als op de consumentenmarkt namen de opbrengsten af, maakte het telecombedrijf woensdag bekend.

Het totale aantal mobiele abonnees steeg vergeleken met vorig jaar met 23.000 naar 3,63 miljoen. Het aantal prepaidklanten daalde in dezelfde periode van 1,69 miljoen naar 1,6 miljoen. 

Het aantal consumenten met een bundel van vaste en mobiele diensten groeit bovendien. Inmiddels maakt 38 procent gebruik van zo'n pakket, vergeleken met iets meer dan een kwart een jaar geleden. 

KPN verdient gemiddeld 26 euro per maand per mobiele abonnee, vergeleken met 27 in het tweede kwartaal van vorig jaar. Prepaidklanten leveren de provider gemiddeld 3 euro per maand. Dat bedrag is stabiel vergeleken met een jaar geleden. 

Achteruitgang

Ondanks de groei van het klantenbestand zakte de omzet van KPN in het tweede kwartaal met 4 procent, naar 1,7 miljard euro. De sterkste achteruitgang deed zich weer voor op de al lange tijd krimpende zakelijke markt. 

Daar slonken de opbrengsten met bijna 6 procent. De verkopen op de consumentenmarkt leverden 1 procent minder op dan een jaar eerder.

De brutowinst (ebitda), aangepast voor eenmalige posten, ging licht achteruit naar 592 miljoen euro. Daarmee wist KPN de verwachtingen van analisten nipt te overtreffen. De nettowinst steeg met 1 procent naar 162 miljoen euro.

Bezuinigingen 

Bezuinigingen helpen de winstgevendheid van de zakelijke tak de komende kwartalen vooruit, voorspelde topman Eelco Blok in een toelichting. In een later stadium zal volgens hem ook de omzet weer aantrekken.

Op de consumentenmarkt verwacht KPN de komende tijd weer te groeien, vulde financieel directeur Jan Kees de Jager aan. Hij wees erop dat de krimp van vorig kwartaal samenhing met sterke groei en eenmalige meevallers een jaar eerder. ,We zien een positieve trend, waardoor we komende tijd weer groei verwachten.''

Lees meer over:
KPN
Tip de redactie