Apple stuurt vergoeding aan klanten na prijsafspraken e-books

Apple is begonnen met het uitbetalen van geldbedragen aan klanten die e-books kochten tussen 2010 en 2012, nadat het bedrijf schuldig werd bevonden van het maken van prijsafspraken.

Klanten van iTunes, Amazon, Kobo en Barnes & Noble krijgen automatisch tegoed op hun account gestort als zij tussen 1 april 2010 en 21 mei 2012 een boek kochten van een van de vijf grote uitgevers van de Verenigde Staten. Dat heeft een advocatenkantoor dat betrokken is bij de zaak dinsdag bekendgemaakt.

De uitgevers spanden samen met Apple om hun digitale boekenprijzen kunstmatig hoog te houden, zo oordeelde een rechter eerder. Zij spanden samen met Apple om een systeem te introduceren waarbij de uitgevers de prijzen van e-books konden vaststellen.

Daardoor konden Apple-concurrenten als Amazon niet op prijs concurreren. In de rechtszaak kwamen onder meer e-mails van Apple-oprichter Steve Jobs voorbij, waarin hij voorstelde om de prijzen van boeken hoog te houden om Amazon in bedwang te houden.

Voor elk e-book dat op de New York Times-bestsellerlijst heeft gestaan krijgen klanten 6,93 dollar terug. Voor alle andere boeken wordt 1,57 dollar teruggestort. Apple betaalt ook nog 20 miljoen dollar aan verschillende Amerikaanse staten en 30 miljoen dollar aan advocaatkosten.

Lees meer over:
Tip de redactie