KPN wint verder terrein in krimpende tv-markt

KPN heeft zijn marktaandeel op het gebied van televisie vorig kwartaal verder vergroot. Het bedrijf toonde daarmee groei in een krimpende markt.

KPN verbeterde zijn marktaandeel met 0,3 procentpunt, naar 29,2 procent, zo becijferde marktonderzoeker Telecompaper. Concurrent Ziggo verloor een half procentpunt en bedient nu 51,7 procent van de markt.

De hele televisiemarkt kromp voor het vierde kwartaal op rij. In de eerste drie maanden van dit jaar verdwenen er 8.000 aansluitingen, waarmee het totaal uitkwam op iets meer dan 7,8 miljoen.

Het aantal digitale tv-aansluitingen groeide een fractie, maar dat was niet voldoende om de afname van bijna 5 procent bij de analoge aansluitingen te compenseren.

Het nieuwe kanaal Ziggo Sport, dat beschikbaar is voor alle klanten van de kabelaar, lijkt niet genoeg te zijn om de daling van het aantal abonnees te stoppen, zo concluderen de onderzoekers. De markt als geheel staat onder druk door het toenemende aantal mensen dat ervoor kiest om enkel via internet televisie te kijken.

Lees meer over:
Tip de redactie