Facebook breidt advertentiehandel buiten sociaal netwerk uit

Facebook gaat meer advertenties buiten het sociale netwerk laten zien, waardoor ook niet-leden de reclames op internet kunnen tegenkomen. 

Facebook startte twee jaar geleden zijn Audience Network, waarmee uitgevers advertenties van het sociale netwerk op hun sites of apps konden laten zien.

Om de advertenties relevant te maken, gebruikte Facebook de gegevens die het over zijn gebruikers heeft. Advertenties werden echter nog niet getoond aan niet-leden.

Door dat nu wel te doen, opent het sociale netwerk frontaal de aanval op andere advertentienetwerken die door websites worden gebruikt om automatisch advertenties te verkopen.

Webgeschiedenis

Net als andere advertentienetwerken zal Facebook ook de webgeschiedenis bijhouden van mensen die niet zijn ingelogd. Zij kunnen dit voorkomen door via een knopje in de advertentie hun instellingen aan te passen.

Facebook introduceert ook binnen het sociale netwerk nieuwe instellingen die voor gebruikers mogelijk maken om te controleren wat voor advertenties zij te zien krijgen, en op welke interesses deze worden gebaseerd.

Regels

Volgens Facebook zullen adverteerders aan strenge regels worden gehouden. Reclamebanners mogen bijvoorbeeld alleen geluid afspelen als de gebruiker actief met de advertentie bezig is. Het is niet toegestaan om banners alleen met een klein kruisje afsluitbaar te maken. 

Facebook zegt zich voortaan ook te gaan houden aan de Europese cookiewet, door aan alle leden een cookiemelding te tonen. Gebruikers zullen deze melding vanaf vrijdag zien verschijnen.

Via de melding kunnen gebruikers meer informatie vinden over het cookiegebruik van Facebook en hun toestemming geven voor het plaatsen van cookies.

België

In 2015 bepaalde de Belgische rechter dat Facebook niet ongevraagd cookies mag plaatsen op computers van niet-gebruikers. Het sociale netwerk loste dit op door Facebook-pagina's te blokkeren voor Belgische bezoekers die niet zijn ingelogd. 

Door de cookiemelding door te voeren, kan Facebook in theorie de blokkade in België weer verwijderen. Bezoekers moeten dan via de melding wel toestemming geven om cookies te plaatsen.

Lees meer over:
Tip de redactie