'Twintig procent Netflix-aanbod moet Europees worden'

Een op de vijf titels die Netflix in Europa aanbiedt, moet in de toekomst ook in Europa zijn gemaakt.

Dat vindt de Europese Commissie, zegt vice-voorzitter Andrus Ansip (Digitale interne markt) tegen de Franse krant Les Échos.

Op het filmfestival in Cannes zegt Ansip dat hij "een gelijker speelveld" wil creëren tussen televisiezenders en online-diensten als Netflix en Amazon Prime, die tegen betaling toegang bieden tot films en tv-series.

Voor televisiezenders bestaat onder de Europese wet al een verplichting om een meerderheid van de zendtijd te besteden aan Europese programma's. Online-diensten kennen die verplichting niet.

Het quotum van 20 procent zou zowel gaan gelden voor het totale aanbod van online-diensten, als voor het materiaal dat op de voorpagina van de dienst wordt aangeprezen.

Het exacte percentage van het quotum staat nog niet vast. Daarover zal binnen de Europese Commissie nog worden overlegd, en eventuele nieuwe regelgeving moet ook nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese lidstaten.

Lees meer over:
Tip de redactie