Facebookfrisdrank niet toegestaan in China

Facebook heeft in China een rechtszaak gewonnen over het handelsmerk 'Facebook', waardoor een drankje met dezelfde naam voorlopig niet mag worden verkocht in het land. 

Volgens de rechtbank in Beijing is de aanvraag op het handelsmerk 'face book' een overduidelijke poging om het merk 'Facebook' te kopiëren. De aanvraag van Zhongshan Pearl River Drinks uit 2011 is daarom afgewezen, meldt Reuters.

Facebook heeft twee keer eerder een klacht ingediend bij de Chinese geschillencommissie om handelsmerken. Beide keren was dat echter zonder succes, waarna het bedrijf besloot om naar de rechtbank te stappen. 

De frisfrankfabrikant laat weten dat de zaak niet erg bekend is binnen het bedrijf en dat de verantwoordelijke medewerker niet bereikbaar is voor commentaar. 

Vorige week verloor Apple nog een soortgelijke rechtszaak in China, over het handelsmerk 'iPhone'. Daardoor mag een Chinese tassenfabrikant nu 'iPhone' op zijn producten zetten.

Lees meer over:
Tip de redactie